- Sprowadzanie używanych tramwajów z zachodniej Europy to dobry interes - mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Krzysztof Bruzi, prezes firmy Stropex.
Rynek Kolejowy: Skąd pomysł na sprowadzanie tramwajów przez firmę działającą w branży budowlanej?
Krzysztof Bruzi: - W okresie zimowym roboty budowlane praktycznie zamierają, firma wykazuje więc bardzo małe obroty. Jedna ze spółek z grupy Stropex, Ergobud, pozyskała grupę inżynierów z dziedziny transportu szynowego - tak kolejowego, jak i tramwajowego. Jednocześnie firma Hilconsulting, która prowadziła dla nas sprawy związane z dotacjami unijnymi, przeanalizowała rozwój gospodarki i strumień dopłat na lata 2014-2020. Wybór padł właśnie na transport szynowy. Pierwsze rozmowy w sprawie dostaw tramwajów rozpoczęliśmy u naszych wschodnich sąsiadów. Rozmowy z kontrahentami z obszaru Wspólnoty Niepodległych Państw są zaawansowane. Tymczasem w Internecie odnaleźliśmy ogłoszenie o przetargu na dostarczenie wagonów tramwajowych dla Łodzi i korzystając z naszych kontaktów w Niemczech, postanowiliśmy wystartować w przetargu. Czy sprowadzanie tramwajów do Polski to opłacalny interes?
- Oczywiście, że jest opłacalne. Inaczej nie zabieralibyśmy się za tę działalność. Wiąże się jednak z dużym ryzykiem. Nie ma sensu kupować nowoczesnych tramwajów, jeżeli nie ma wystarczającej ilości przygotowanych odpowiednio tras tramwajowych. A Łódź, niestety, poza ŁTR-em i kilkoma innymi odcinkami ma torowiska w fatalnym stanie. Czy zatem warto wydać półtora miliona euro na tramwaj i poprzez fatalne torowisko spowodować bardzo szybkie jego zniszczenie, czy lepiej kupić kilkanaście używanych tramwajów, wyremontować trasy i dopiero wtedy inwestować w nowoczesny tabor?
Jak firma znajduje oferty sprzedaży?
- Korzystamy z naszych kontaktów z kontrahentami niemieckimi, działającymi w dziedzinie transportu szynowego. Innym źródłem pozyskiwania informacji jest Internet.
Z jakich krajów, oprócz Niemiec, można sprowadzić tramwaj za pośrednictwem firmy?
- Praktycznie nie ma pod tym względem ograniczeń. Wszystko zależy od klienta, jego wymagań i zapotrzebowania.
Czy firma przeprowadza jakiegoś rodzaju adaptacje wagonów?
- Współpracujemy z firmą Modertrans z Poznania. To właśnie ich kadra inżynierska przeprowadzi w pojazdach dla Łodzi wszelkie niezbędne adaptacje wymagane warunkami kontraktu.
Jaki jest przybliżony terminarz docierania kolejnych wagonów M8C z Bielefeld do Łodzi?
- Chcemy dostarczyć pierwszych 14 sztuk w do końca czerwca, a pozostałe 4 - do końca bieżącego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.