Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Budapeszt: Kolejka dziecięca, atrakcja dla wszystkich

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Budapeszt: Kolejka dziecięca, atrakcja dla wszystkich
fot. Paweł RydzyńskiWąskotorówka w Budapeszcie
Miała być sposobem na wychowanie młodzieży w duchu jedynie słusznego ustroju. Ale ustrój upadł, a „produkt” ustroju pozostał i dziś jest jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych Budapesztu. Mowa o kolejce wąskotorowej w Budapeszcie, na Wzgórzu Széchenyi’ego.

Kolejka zbudowana została na przełomie lat 40. i 50 XX w. jako dar Związku Radzieckiego dla socjalistycznych Węgier. W zamyśle, była to tzw. kolejka pionierska: do jej obsługi miała być skierowana młodzież, a wspólna praca przy uruchamianiu i prowadzeniu pociągów miała być środkiem do wychowania przyszłych pokoleń w duchu pracy kolektywistycznej. Kolejki pionierskie powstawały w większości państw tzw. demokracji ludowej: w Polsce w latach 50. XX w. uruchomiono wąskotorówki w Parku Śląskim w Chorzowie oraz na Łęgach Dębińskich w Poznaniu (poprzedniczka powstałej dwie dekady później „Maltanki”).



Po zmianie ustroju, w przypadku budapeszteńskiej kolei, co ciekawe, nie nastąpiła duża metamorfoza jeśli chodzi o zasady jej obsługi. Nadal to dzieci pełnią funkcję kasjerów, dyżurnych ruchu, konduktorów. Zapowiadają pociągi i salutują w momencie ich odjazdów ze stacji. Dorośli wykonują tylko zadania, których ze względów bezpieczeństwa nie można powierzyć dzieciom (są np. maszynistami). Obecnie o pracy dziecka na kolejce nie decyduje już przynależność do organizacji, lecz indywidualna decyzja dziecka, zgoda jego rodziców, a warunkiem – oprócz dobrego stanu zdrowia i przejścia testu sprawdzającego predyspozycje – jest posiadanie wysokiej średniej ocen.

11 km, 235 m różnicy poziomów

Budapeszteńska wąskotorówka (jej właścicielem są państwowe koleje MAV) ma 11 km długości, a trasa jest bajkowo poprowadzona: biegnie praktycznie przez cały czas przez tereny leśne, a wjazd na Wzgórze Széchenyi’ego powoduje konieczność pokonania różnicy poziomów wynoszących aż 235 m.



Na trasie znajduje się w sumie 9 stacji i przystanków, a także jeden krótki tunel. Jedna z jej końcowych stacji, Hűvösvölgy, znajduje się w sąsiedztwie stacji końcowej (Széchenyi-Hegy) miejskiej kolejki zębatej, opisanej niedawno na naszym portalu. Kolejka ta, zbudowana jeszcze w XIX w., również jest dużą atrakcją turystyczną Budapesztu, ale równolegle, do dziś pełni istotną rolę w bieżącej obsłudze komunikacyjnej węgierskiej stolicy.

Dziecięca wąskotorówka ma rozstaw toru 760 mm, a podstawą jej parku taborowego są m.in. rumuńskie lokomotywy Mk45, doskonale znane również polskim miłośnikom kolei – ich polskie odmiany do dnia dzisiejszego funkcjonują na wielu wąskotorówkach pod nazwą Lxd2. Okazjonalnie uruchamiany jest też parowóz.



Kursy – cały rok, nie rzadziej niż co godzinę

Co bardzo ważne – kolejka nie jest (jak to często zdarza się w przypadku polskich wąskotorówek) trudnodostępną atrakcją, kursującą tylko w sezonie wakacyjnym raz czy dwa razy w tygodniu. Budapeszteńska wąskotorówka oferuje kursy całoroczne (za wyjątkiem poniedziałków), a pociągi nawet poza sezonem kursują nie rzadziej niż co 1 godzinę.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Komunikacja

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Kasper Fiszer 21 listopada 2015

Wróci regularny ruch na pleszewską wąskotorówkę?

Komunikacja

Łotwa: Ostatnie 30 km wielkiej sieci wąskich torów

Komunikacja

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Prawo & Finanse

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Jakub Madrjas 12 września 2014

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Komunikacja

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Kasper Fiszer 17 sierpnia 2014

Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy

Komunikacja

Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy

Kasper Fiszer 15 sierpnia 2014

Zobacz również:

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Komunikacja

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Kasper Fiszer 21 listopada 2015

Wróci regularny ruch na pleszewską wąskotorówkę?

Komunikacja

Łotwa: Ostatnie 30 km wielkiej sieci wąskich torów

Komunikacja

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Prawo & Finanse

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Jakub Madrjas 12 września 2014

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Komunikacja

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Kasper Fiszer 17 sierpnia 2014

Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy

Komunikacja

Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy

Kasper Fiszer 15 sierpnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5