Zakończono już testy nowych tramwajów od CAF-a, które pokonały 1000 km jazd próbnych. Pierwsze dwa pojazdy rozpoczną kursy z pasażerami od soboty 29 marca.
Budapesti Közlekedési Központ (BKK) poinformowało o zakończeniu jazd próbnych i szeregu testów dopuszczających do ruchu pierwsze dwa tramwaje CAF-a z numerami taborowymi 2258 i 2259 z zamówionych łącznie 51 pojazdów. Nowe wozy będzie można spotkać na torach od soboty 29 marca na liniach 17, 19 i 56. Tramwaje pojawią się także na 51A, włączając tym samym linię do kliniki Ferencváros do całej sieci. Wszystko to za sprawą dostosowania na trasie chodników i platform do niskopodłogowych pojazdów.
Łącznie do stolicy Węgier dotrzeć ma 51 pojazdów, dzięki którym udział niskopodłogowych tramwajów w taborze miasta ma wzrosnąć do ok. 40 proc. Tramwaje, które powstały w Hiszpanii, mają 34 metry długości. Jak przekazuje miasto, pojazdy zostały wyposażone w mocniejszy niż dotychczas system klimatyzacji. Tramwaje posiadają niską podłogę, dzięki czemu łatwiej będzie wsiadać i wysiadać osobom z ograniczoną możliwością poruszania się oraz podróżującym z wózkami lub większym bagażem. Pojazdy wyposażono w system odzyskiwania energii powstałej podczas hamowania. Konstrukcja nowych tramwajów przeszła drobną rewolucję w porównaniu do poprzednich wozów od CAF-a, które Budapeszt już użytkuje. Tramwaje mają nowocześniejszy wygląd – na nowo zaprojektowano boki tramwaju oraz drzwi.
Budapesti Közlekedési Központ (BKK) zamówił 20 krótkich tramwajów CAF w listopadzie 2022 r. Kolejny kontrakt podpisano w marcu 2023 r. na dostawę 26 krótkich i 5 długich tramwajów. Łącznie do Budapesztu dotrzeć ma 51 wozów. Ostatnia dostawa planowana jest pod koniec lata 2026 roku. Zakupy są współfinansowane przez Unię Europejską. Nowe wozy mają obsługiwać linie biegnące na południowy-wschód stolicy.
Warto wspomnieć, że część z zamówionych tramwajów montowana będzie w Budapeszcie. Do miasta dostarczane są ramy pojedynczych członów. Każdy z pojazdów jest następnie finalnie montowany przez pracowników lokalnej firmy produkującej i naprawiającej tramwaje – BKV Vasúti Járműjavító. Cały proces odbywa się pod nadzorem hiszpańskiego producenta. Już na miejscu konstrukcja tramwaju jest kolejno wyposażona w niezbędną elektronikę, drzwi, okna i siedzenia. Na miejscu powstaje także konstrukcja kabiny motorniczego wraz z wyposażeniem w monitory, fotel i poręcze.
Zgodnie z zapowiedzią miejskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego BKK, nowe tramwaje zwiększą udział pojazdów niskopodłogowych w Budapeszcie z obecnych 30 proc. do 40 proc. W planach są kolejne inwestycje w nowoczesny tabor. – Oprócz 51 tramwajów CAF, w przyszłości planujemy zakup dodatkowych pojazdów. BKK pracuje już nad przetargiem, który umożliwi pozyskanie ponad 100 nowych, nowoczesnych tramwajów. W 2022 roku rozpoczęto przygotowania techniczne, uruchomiono negocjację i procedurę konkursową – przekazało BKK w komunikacie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.