Wiadomo już o ile dłużej może potrwać budowa wszystkich odcinków II linii metra. Wykonawca, firma Gulermak, poprosił – w zależności od odcinka – od 8 do 18 miesięcy. Największe przesunięcie dotyczy ostatniego odcinka po stronie zachodniej, na Mory, gdzie ciągną się formalności.
Zgodnie z podpisanymi w 2018 r. kontraktami budowa
odcinka wschodniego-północnego do stacji C21 Bródno powinna zakończyć się we wrześniu 2021 r., odcinka zachodniego
do stacji C4 Powstańców Śląskich – w listopadzie 2021 r., a
do stacji C1 Karolin z STP – w listopadzie 2022 r. Sporo na budowie
namieszał koronawirus. Zamknięcie granic spowodowało niemożność skompletowania załóg dla tarcz, których start się opóźnił. Początkowo Gulermak miał ekipę dla jednej tylko z czterech tarcz. Ostatecznie wykonawca postanowił przerzucać pracowników między TBM-ami.
Koronawirus zaburzył tez łańcuch dostaw. Dodatkowo podczas prowadzenia prac budowlanych wykonawca natrafił na konieczne do przebudowy sieci podziemne oraz liczne niewybuchy z II wojny światowej.
Nie można tez zapomnieć, że długo trwał etap zatwierdzania organizacji ruchu na obu odcinkach – na Bródno i Bemowo – co opóźniło rozpoczęcie prac. Jeżeli chodzi o Mory – wciąż nie ma pozwolenia na budowę, konieczne jest opracowanie nowego raportu oddziaływania na środowisko. Występują też rozbieżności projektowe w zakresie STP.
Gulermak już wcześniej
sygnalizował konieczność aktualizacji harmonogramu. Teraz miasto poinformowało, że wykonawca wystąpił o osiem miesięcy dla odcinka na Bemowo, 10 miesięcy dla odcinka na Bródno i 18 miesięcy dla odcinka na Mory. „Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja jest teraz szczegółowo analizowana, zaś po rozpatrzeniu zasadności roszczeń możliwe będzie wskazanie dat zakończenia inwestycji” – informuje Ratusz. Jednocześnie zapewnia, że Metro wraz z wykonawcą „na bieżąco podejmują działania organizacyjne, których celem jest skrócenie czasu realizacji inwestycji”.
– Aneksy są jeszcze niepodpisane, są analizowane przez prawników. Najprawdopodobniej najszybciej aneks zostanie podpisany dla odcinka zachodniego do stacji C4 Powstańców Śląskich – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Urzędu Miasta.
Jeśli miasto zaakceptuje te terminy, to budowa odcinka zachodniego na Bemowo do stacji C4 Powstańców Śląskich i odcinka wschodniego-północnego do C21 Bródno powinna zakończyć się w lipcu 2022 r., natomiast ostatniego odcinka do stacji C1 Karolin w maju 2024 r. Jednocześnie miasto zapewnia, że „Metro wraz z wykonawcą robót na bieżąco podejmują działania organizacyjne, których celem jest skrócenie czasu realizacji inwestycji”. Tutaj za przykład mogą służyć oddane w tym roku trzy stacje na Woli. Metro Warszawskie planuje wdrożyć analogiczny tok postępowania związany z kontrolą i odbiorami technicznymi obiektów. Rozwiązanie to pozwoli na skrócenie czasu pomiędzy zakończeniem prac budowlanych a uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i uruchomieniem obsługi pasażerów. „Metro Warszawskie planuje wdrożyć analogiczny tok postępowania związany z kontrolą i odbiorami technicznymi obiektów. Rozwiązanie to pozwoli na skrócenie czasu pomiędzy zakończeniem prac budowlanych a uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i uruchomieniem obsługi pasażerów” – informuje Urząd Miasta.