Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Budżet Wrocławia na 2021 r. – ponad 1 mld zł na inwestycje

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
17-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Budżet Wrocławia na 2021 r. – ponad 1 mld zł na inwestycje
fot. WU
Wrocław, podobnie jak inne polskie samorządy, stanął w tym roku przed trudnym zadaniem opracowania projektu budżetu miasta w dobie pandemii koronawirusa. Mimo to, udało się przygotować prorozwojowy plan finansowy – Wrocław przeznaczy w 2021 roku ponad miliard złotych na inwestycje. Pierwsze czytanie projektu budżetu odbędzie się na najbliższej sesji Rady Miejskiej, 20 listopada.

Projekt budżetu miasta na 2021 rok przewiduje dochody na poziomie 5,4 mld zł, czyli o ponad 50 mln zł więcej niż ubiegłoroczny plan budżetowy. Największe wpływy będą stanowiły dochody własne w wysokości 3,5 mld zł. Obejmują one m.in. wpływy z podatków i opłat, dochody z majątku, z usług oraz udziały w PIT i CIT. Łącznie stanowią one ok. 65% wszystkich dochodów miasta.

Projekt budżetu zakłada, że przyszłoroczne dochody z PIT wyniosą ponad 1,5 mld zł. Wpływy z pozostałych podatków wzrosną o 1% względem zeszłego roku i wyniosą 638 mln zł. Zmaleją natomiast dotacje z budżetu państwa – z 941 mln zł (plan 01.01.2020 r.) do 879 mln zł (projekt budżetu 2021). Projekt zakłada również dochody ogółem per capita (na każdego mieszkańca Wrocławia) na poziomie 8377 zł.

– Mimo pandemii udało nam się przygotować dobry projekt budżetu na przyszły rok. Nie chcemy zwalniać, dlatego utrzymujemy, choć czasem lekko okrojone, programy społeczne i plany rozwojowe naszego miasta – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Z pewnością będzie to trudny czas, bo rosną wydatki, a wpływy z budżetu centralnego spadają. My jednak będziemy robić swoje, stąd kolejne inwestycje i kontynuacja rozpoczętych projektów – dodaje.

Wydatki

Zgodnie z projektem wydatki będą kształtowały się na poziomie 5,9 mld zł. 81% wydatków, czyli niespełna 4,8 mld zł, to wydatki bieżące, czyli stałe koszty funkcjonowania miasta. To pieniądze przeznaczone m.in. na funkcjonowanie placówek oświatowych i wynagrodzenia dla nauczycieli, obsługę komunikacji zbiorowej, wypłatę świadczeń (m.in. w ramach programu Rodzina 500+), utrzymanie dróg i oczyszczanie miasta, działalność instytucji kultury i utrzymanie zieleni.

Warte podkreślenia są wydatki inwestycyjne – łącznie aż 1,047 mld zł. Są one wyższe, niż w ostatnich latach. Dla porównania, plan budżetu na rok 2020 zakładał koszty inwestycyjne na poziomie 700 milionów złotych.

Ponad miliard złotych zostanie przeznaczony na kontynuację i realizowanie nowych inwestycji na terenie miasta. To m.in. budowa Alei Wielkiej Wyspy, trasy tramwajowej na Popowice i trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, Osi Zachodniej czy budowy i przebudowy szkół oraz przedszkoli.

Planowany deficyt wyniesie 525 mln złotych. Dla porównania przyszłoroczny deficyt w Gdańsku to 565 mln zł przy planowanych dochodach 3,8 mld zł, w Łodzi blisko 300 mln zł przy planowanych dochodach 5,2 mld zł, a w Szczecinie 410 mln zł przy dochodach 3,2 mld zł.

– Projekt budżetu na przyszły rok jest zachowawczy w sferze wydatków bieżących, tak aby utrzymać wszystkie parametry zgodnie z przepisami i na bezpiecznym poziomie. Z drugiej strony planowane inwestycje, które są motorem napędowym miasta, będą realizowane zgodnie z planem – ocenia Marcin Urban, skarbnik Wrocławia.

Koronawirus, a finanse miasta – niższe dochody i wyższe wydatki

Od ogłoszenia w marcu stanu epidemii w Polsce, Urząd Miejski Wrocławia zanotował, jak dotąd, ok. 170 mln zł rzeczywistego ubytku w finansach miasta. Największa strata to dochody z PIT – 77 mln zł, wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji zbiorowej – 40 mln zł oraz z podatku od nieruchomości – 36 mln zł. Miasto szacuje również, że ubytek dochodów z CIT (względem planów budżetowych) będzie wynosił do końca roku ok. 10 mln zł. Niższe będą również wpływy ze sprzedaży mienia – na koniec roku mogą wynieść nawet o 75 mln zł mniej niż plan na 2020 rok.

Łączny, szacowany ubytek dochodów w bieżącym roku może wynieść nawet ok. 300 mln zł. Skutki finansowe, związane z panującą pandemią, nie ograniczą się jednak wyłącznie do bieżącego roku. Jej wpływ będzie widoczny także w kolejnych latach, przede wszystkim w postaci utrzymujących się niższych wpływów z tytułu podatku CIT oraz PIT.

Epidemia koronawirusa przyczynia się również do większych, nieoczekiwanych wydatków bieżących. Są one związane m.in. z zapewnieniem środków ochrony i dezynfekcji oraz specjalistycznego sprzętu. Wszystko po to, by w tym wyjątkowo trudnym czasie szpitale, szkoły, służby czy Centra Obsługi Mieszkańca mogły działać bezpiecznie i zgodnie z obostrzeniami związanymi ze stanem epidemii. Łączne wydatki miasta na walkę z koronawirusem mogą do końca roku wynieść ok. 100 milionów złotych.

Plany na przyszły rok w infrastrukturze

Miasto nie rezygnuje z nowych projektów infrastrukturalnych mając świadomość, że wpływają one pośrednio na miejsca pracy, lokalne łańcuchy dostaw, ale także są źródłem dochodów podatkowych. Wydatki związane z transportem i łącznością będą wynosiły niespełna 1,3 miliarda zł. Niezmiennie, priorytetem miasta jest kształtowanie zrównoważonej mobilności – stąd też szereg planowanych inwestycji związanych z infrastrukturą rowerową czy komunikacją zbiorową – budowa tramwaju na Popowice (105 mln zł), realizacja TAT na Nowy Dwór (93 mln zł), przebudowa Mostów Pomorskich (21 mln zł), przebudowa ulic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 342 – Obornickiej, Pęgowskiej, Zajączkowskiej oraz Pełczyńskiej (30 mln zł). Kontynuowana będzie #Torywolucja, czyli seria remontów torowisk i wymiany rozjazdów. W 2021 roku zrealizowanych zostanie 16 kolejnych prac, m.in. na pl. Jana Pawła II, pl. Strzegomskim, ul. Hallera oraz ul. Legnickiej. Łączne nakłady bieżące na MPK wyniosą w przyszłym roku ponad 460 mln zł (to wzrost względem 2018 roku o ponad 106 mln zł).

W przyszłym roku rozpoczęte zostaną prace związane z budową Alei Wielkiej Wyspy (na jej realizację w projekcie budżetu ujęto 88 mln zł) i oraz Mostów Chrobrego, na których znajdzie się również torowisko pod planowane nowe połączenie tramwajowe do Swojczyc (45 mln zł).

W budżecie zapisano także 56 mln zł na realizację Osi Zachodniej, czyli drugiego etapu budowy obwodnicy Leśnicy. Projekt budżetu ujmuje także blisko 23 mln zł na budowę wielofunkcyjnej hali sportowej przy ul. Racławickiej. Remonty czekają z kolei m.in. Most Zwierzyniecki oraz wiadukt na ul. Kowalskiej.

Wciąż rozwijać się będzie także infrastruktura rowerowa. To m.in. trasy wzdłuż ul. Swobodnej, na fragmencie od ul. Jedności Narodowej do Poniatowskiego, ul. Małachowskiego oraz ul. Żagańskiej (od Zgorzeleckiej do Ścinawskiej). Ukończona zostanie również budowa trasy rowerowej wzdłuż alei Karkonoskiej. Rozwijać się będzie też Promenada Krzycka – realizowany będzie odcinek Borowska – Bardzka, a na kolejny zostanie ogłoszony przetarg.

Zieleń i ekologia

Projekt budżetu zakłada wydatki związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska na poziomie 432 mln zł. We Wrocławiu powstaną kolejne tereny zielone – m.in. Park Lesława Węgrzynowskiego przy ul. Kolejowej (2,6 mln zł), skwery oraz zieleńce. W ramach II etapu projektu Grow Green, zagospodarowane zostaną kolejne ołbińskie podwórka. Planowany budżet na realizację tych zadań to 3,4 mln zł. W przyszłym roku kontynuowane będą także programy Wrośnij we Wro, Złap Deszcz, FoodSHIFT 2030 oraz Szare na Zielone.

Jednym z priorytetów jest realizacja miejskiego programu wymiany źródeł ogrzewania (40 mln zł - zapisane w dziale Gospodarki Mieszkaniowej) w ramach kampanii „Wrocław bez Smogu”. Tylko na udzielanie dotacji w ramach programów KAWKA Plus i Termo KAWKA zarezerwowano na start co najmniej 15 milionów złotych – co ważne, kwota będzie zwiększona w zależności od zainteresowania programami. Oprócz dotacji, miasto w przyszłym roku sfinansuje wymianę ogrzewania łącznie w 116 budynkach zasobu komunalnego, czyli 1120 mieszkaniach. Zlikwidowanych zostanie dzięki temu 1450 kopciuchów i innych pieców na paliwo stałe. Wymiana źródeł ogrzewania w zasobie Zarządu Zasobu Komunalnego oraz Wrocławskich Mieszkań to koszt 36,5 mln złotych.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Przestrzeń

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Witold Urbanowicz 24 maja 2022

Poznań wyda więcej na drogi i komunikację niż oświatę

Przestrzeń

Projekt budżetu Gdańska na 2021 r. Więcej na komunikację

Prawo & Finanse

Warszawa tnie wydatki – w tym na komunikację

Prawo & Finanse

Warszawa tnie wydatki – w tym na komunikację

Witold Urbanowicz 22 września 2020

Jak ma wyglądać rządowe wsparcie dla samorządów

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Przestrzeń

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Witold Urbanowicz 24 maja 2022

Poznań wyda więcej na drogi i komunikację niż oświatę

Przestrzeń

Projekt budżetu Gdańska na 2021 r. Więcej na komunikację

Prawo & Finanse

Warszawa tnie wydatki – w tym na komunikację

Prawo & Finanse

Warszawa tnie wydatki – w tym na komunikację

Witold Urbanowicz 22 września 2020

Jak ma wyglądać rządowe wsparcie dla samorządów

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5