W stolicy Rumunii uruchomiona została nowa linia metra M5 między stacją Eroilor a Raul Doamnei z odnogą do stacji Valea Ialomitei, przy której zlokalizowano zajezdnię. Budowa pierwszego odcinka tej trasy trwała od 2011 r.
– To wielkie osiągnięcie, musimy to przyznać. Na pewno największe tego typu osiągnięcie w Rumunii po rewolucji. Z pewnością przyczynia się do poprawy jakości życia w Bukareszcie i bardzo ważne jest, aby kontynuować ten kierunek. Ludzie chcą infrastruktury, mobilność staje się coraz ważniejsza dla każdego mieszkańca. Potrzebujemy dużo infrastruktury transportowej – powiedział Klaus Iohannis, prezydent Rumunii.
Otwarty dziś (15 września) odcinek liczy 7,2 km długości. Linia łączy dzielnicę Drumul Taberei w południowo-zachodniej części miasta z obrzeżami centrum, zapewniając przesiadkę na linie M1/M3. Pasażerowie mogą korzystać z dziesięciu stacji. W chwili obecnej linię obsługuje osiem składów Bombardier Movia 346, przekierowanych z linii M3. W szczycie, na wspólnym odcinku linii, pociągi kursują co 6 minut, a w międzyszczycie i wieczorami – co 9 minut. W przyszłości jednak częstotliwość będzie mogła zostać zwiększona do 2 minut. Linia funkcjonuje, tak jak całe bukareszteńskie metro, w godz. 5-23:30.
Budowę rozpoczęto w 2011 r. Wartość projektu to ok. 3,2 mld lei (ok. 2,9 mld zł). Inwestycja w 85% finansowana jest ze środków unijnych, a w 15% – z budżetu centralnego. Spółka Metrorex, która obsługuje metro, jest spółką państwową.
Docelowo linia M5 powinna zostać wydłużona przez centrum do stacji Pantelimon po wschodniej stronie miasta. Planowane przedłużenie liczy 11,5 km i 12 stacji.
Obecnie sieć metra w Bukareszcie składa się z pięciu linii o łącznej długości tras wynoszącej 78,5 km. Pierwszy odcinek został uruchomiony w 1979 r. W 2018 r. z metra skorzystało 179,7 mln pasażerów (dla porównania z warszawskiego metra w zeszłym roku skorzystało 195,4 mln podróżnych). Średnio, wg oficjalnych, z metra korzysta ok. 600 tys. dziennie. Odpowiada to 20% liczbie osób korzystających z komunikacji publicznej w stolicy Rumunii.
Schemat metra z całą piątą linią metra. Uruchomiony odcinek łączy stację przesiadkową Eroilor ze stacjami Raul Doamnei i Valea Ialomitei, mat. Mliu92, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons