Spółka Metrorex, obsługująca metro w Bukareszcie, zakończyła przetarg na budowę nowej linii do Otopeni, w którym znajduje się główne lotnsisko stolicy kraju.
Po wielu latach politycznych batalii jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa linii metra prowadzącej do międzynarodowego lotniska Henri Coandă w Otopeni nieopodal stolicy Rumunii. Częste zmiany rządów w ciągu ostatniej dekady nie przyspieszały realizacji projektu, mimo że pokrycie kosztów inwestycji zagwarantował już rząd w 2009 roku dzięki umowie kredytowej z Japonią. Następnie projekt metra do lotniska został zablokowany przez byłego ministra transportu Cătălina Drulę. Ostatecznie na posiedzeniu 2 października 2021 r. rząd odblokował projekt i ogłoszono jesienią 2021 roku przetarg.
Za realizację kontraktu ma odpowiadać Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, który został liderem konsorcjum. W składzie znalazła się także rumuńska firma Somet. Zamówienie obejmuje jedynie zaprojektowanie i wykonanie konstrukcji budowlanych. W kolejnych przetargach miasto będzie zamawiać wyposażenie, tory, wykończenie i składy do obsługi linii.
Kontrakt dotyczy budowy metra na długości 7,6 km. Powstanie także sześć stacji – Waszyngton, Paryż, Bruksela, Otopeni, Ion I.C. Brătianu (pięciokrotny premier Rumunii), lotnisko Otopeni. Budowa ma się rozpocząć już w drugim kwartale tego roku. Kontrakt opiewa na 1,3 miliarda lei rumuńskich, czyli ok. 1,3 mld zł. Finansowanie kontraktu zapewnione jest ze środków budżetu państwa oraz środków zewnętrznych pochodzących z umowy kredytowej z Japonią.
Nowa linia metra M6, która ma mieć docelowo 14,2 km długości i 12 stacji, zostanie poprowadzona jako odnoga istniejącej stacji metra M4 przy największym dworcu kolejowym w Bukareszcie – Gara de Nord. Realizację projektu podzielono na dwa etapy. Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego odcinka między stacjami 1 Mai i Tokio została podpisana już w zeszłym roku. Pierwsze roboty mają się rozpocząć na przestrzeni od maja do lipca tego roku. Teraz zakończono przetarg na budowę odcinka Tokio – Otopeni. Realizację obu etapów wygrała turecka firma Gülermak, a czas budowy zakontraktowano na 48 miesięcy – 4 lata.
Warto przypomnieć, że to nie pierwsze duże kontrakty tureckiego Gülermaku w Rumunii. Niedawno firma wygrała przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszej linii metra w Klużu-Napoce. To czwarte największe miasto w kraju. Więcej o tym zamówieniu pisaliśmy
w tym artykule.