Hasło "To jeszcze nie koniec" widniało w czasie konferencji prasowej z okazji wznowienia kursów pomiędzy Konstantynowem a Łodzią. Pytamy czy przyszłością trasy do Lutomierska będą autobusy elektryczne, czy tramwaje.
Od ponad tygodnia
Łódź oraz Konstantynów Łódzki znów łączą tramwaje. Po pięcioletnim wyłączeniu tej trasy oraz ponad dwuletnim remoncie, pasażerowie mogą skorzystać z linii 43, która kursuje pomiędzy wspomnianymi miastami.
W ramach prac związanych z przywróceniem tramwajów, na terenie Konstantynowa Łódzkiego władze tego miasta przeprowadziły również prace torowe. Największe objęły trójkąt manewrowy na placu Wolności, gdzie swoją trasę kończy "43". Jednak jego część od strony Lutomierska została zdemontowana. Hasło "To jeszcze nie koniec" widniało na plakacie w czasie konferencji prasowej z okazji wznowienia kursów. Powstaje więc pytanie, jak wygląda aktualnie planowanie kolejnego odcinka trasy tramwajowej.
Prezydent Łodzi
Hanna Zdanowska w niedawnej rozmowie z Transportem-publicznym.pl wspomniała o rozwiązaniu dla odcinka trasy pomiędzy Konstantynowem i Lutomierskiem, o którym mowa była już w przeszłości.
– Mamy wydzieloną przestrzeń pasa drogowego, w którym znajduje się torowisko, a w zasadzie jego ruina. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tej przestrzeni zbudować osobny, betonowy pas, bądź z zastosowaniem innego, przepuszczalnego rodzaju nawierzchni, po którym kursowałyby autobusy elektryczne – tłumaczyła.
Gospodyni Łodzi podkreślała, że autobus jako środek transportu uniknąłby korków, a do tego byłby zeroemisyjny dla środowiska. Warunkiem tego ostatniego miałaby być produkcja prądu do ładowania z energii odnawialnej.
Prezydent Łodzi proponuje autobusy, burmistrz Konstantynowa odpowiada
W Konstantynowie Łódzkim słyszymy, że nie ważne jaki to będzie środek transportu. Ma być przede wszystkim ekologiczny oraz pokonywać trasę w miarę bezkolizyjnie. Barierą są jednak fundusze, a raczej brak aktualnie takiego instrumentu, który pozwoli pozyskać większe środki.
Ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) można pozyskać jedynie ok. 18 mln. Koszt modernizacji odcinka od placu Wolności w Konstantynowie do placu Jana Pawła II w Lutomiersku oszacowany przez miasto został na ok. 120 mln złotych. Obydwa samorządu miałyby podzielić się po równo.
– Będziemy szukali takich rozwiązań, jak autobus elektryczny albo wszelkich innych alternatywnych form do tramwaju. Chociaż tramwaj ma tutaj pierwszeństwo – mówi Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego.
I dodaje: – Tramwaj ma tę zaletę, że ma wydzielone torowisko, a przy drodze wojewódzkiej nie ma miejsca, żeby wydzielić buspas. Byłby najbardziej optymalnym rozwiązaniem, ale uważam, że jest mało prawdopodobnym do rozwiązania w praktyce w najbliższym czasie.
Współpraca z Lutomierskiem była szorstka
A jak układa się z nowymi władzami Lutomierska? – Jesteśmy po kilku bardzo budujących i optymistycznych rozmowach. Zarówno ja, jak i burmistrz Lutomierska jesteśmy żywo zainteresowani tym, żeby komunikacja między naszymi miastami komunikacja była sprawna – deklaruje burmistrz Jakubowski i zaznacza, że szybka dostępność środków umożliwiłaby powrót linii 43 do Lutomierska w ciągu pięciu lat.