Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Busko-Zdrój: powiat nie zastąpił zlikwidowanego PKS-u

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
10-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Busko-Zdrój: powiat nie zastąpił zlikwidowanego PKS-u
fot. Jarosław Roland Kruk, lic. CC-BY-SA-3.0Dawny dworzec kolejowy w Busku-Zdroju
Po ośmiu latach od zakończenia działalności przewozowej przez PKS Busko-Zdrój powiat nie uruchomił ani jednej autobusowej linii użyteczności publicznej. Tłumaczy, że go na to nie stać.

Pierwsze dwie dekady XXI w. przyniosły koniec działalności wielu spółek wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. Szereg PKS-ów nie odnalazł się bowiem w nowej rzeczywistości rynkowej: o ile jeszcze w latach 90. zeszłego stulecia zapotrzebowanie na przewozy było bardzo duże, o tyle z każdym rokiem rósł poziom motoryzacji na obszarach wiejskich. Rosła też konkurencja ze strony bardzo silnej wówczas gałęzi prywatnych przewoźników eksploatujących tzw. busy.

W 2014 r. działalność zakończył PKS Busko-Zdrój, który do końca pełnił rolę jednego z podstawowych przewoźników na terenie powiatu buskiego i jego okolic. – Jednakże w mojej ocenie okres świetności przedsiębiorstwa przypadał na lata 90. – mówi Stanisław Klimczak, wicestarosta buski. Tłumaczy, że od 2002 r. równolegle kursowały pojazdy przewoźników prywatnych. To właśnie mniejsze podmioty przejęły linie komunikacyjne, które przestał obsługiwać PKS. Samorządowiec ocenia, że dość dobrze przeanalizowali oni zapotrzebowanie na transport i podtrzymali komunikację we wszystkich kluczowych kierunkach.

– Prowadząc przemyślaną politykę transportową, powiat stara się zapewnić połączenia z każdej miejscowości będącej siedzibą gminy do stolicy powiatu i obecnie taka sieć połączeń jest zapewniona – deklaruje nasz rozmówca. Tym niemniej starostwo nie jest organizatorem ani jednej linii komunikacyjnej, nie korzysta z możliwości uzyskania dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i nie ma jasnych planów otwarcia połączeń dofinansowanych z własnego budżetu. Na terenie powiatu funkcjonują natomiast linie działające na podstawie zezwoleń gminnych i wojewódzkich.

Nasz rozmówca przyznaje, że w okresie pandemii niektóre funkcjonujące wcześniej połączenia zostały zawieszone lub zlikwidowane, bo część pasażerów zdecydowała się na inny środek transportu (należy domyślać się, że najczęściej jest nim własne auto). – Sumarycznie infrastruktura komunikacyjna jest jednak na dobrym poziomie – stwierdza. Zaznacza jednocześnie, że to młodzież szkolna jest najważniejszą grupą korzystających z autobusów, w związku z czym sporo kursów jest wstrzymana w okresie wakacji.

Starostwo poinformowało nas, że nawet biorąc pod uwagę możliwość uzyskania wsparcia zewnętrznego, utrzymanie siatki połączeń autobusowych leży poza możliwościami finansowymi samorządu. Samorząd wskazał jednocześnie, że pewną poprawę sytuacji komunikacyjnej przyniosło uruchomienie pociągów z Buska w kierunku Kielc, ale kolej obsługuje przede wszystkim samo miasto i przybywających do niego kuracjuszy, a nie inne miejscowości leżące w powiecie buskim.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?

Prawo & Finanse

Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?

Kasper Fiszer 13 września 2023

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Matysiak: Ludzie potrzebują komunikacji dobrej, a nie bezpłatnej

Prawo & Finanse

Podpoznański Czempiń rusza z komunikacją gminną

Komunikacja

Podpoznański Czempiń rusza z komunikacją gminną

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Zobacz również:

Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?

Prawo & Finanse

Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?

Kasper Fiszer 13 września 2023

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Matysiak: Ludzie potrzebują komunikacji dobrej, a nie bezpłatnej

Prawo & Finanse

Podpoznański Czempiń rusza z komunikacją gminną

Komunikacja

Podpoznański Czempiń rusza z komunikacją gminną

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5