Od dawna pojawiają się prośby i petycje o wytyczenie buspasów w ciągu Puławskiej do Piaseczna, al. Wilanowskiej do Wilanowa czy na terenie Służewca. Zarząd Transportu Miejskiego odpowiada, że pozornie korzystne dla autobusów wydzielone pasy mogą spowodować jednak więcej zamieszania niż pożytku – zakorkować dojazdy i uniemożliwić ruch autobusów na ciągach poprzecznych.
Temat usprawnienia dojazdów na Służewiec był przedmiotem kolejnej z debat organizowanych przez organizację Lepszy Służewiec. Kwestia organizacji transportu wykracza jednak poza obszar ścisłego „Mordoru”. W tym kontekście pojawiają się pytania o kolejne buspasy w południowej części Warszawy, dzięki którym ruch autobusów mógłby odbywać się sprawniej również w kierunku Służewca.
Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego podkreślają, że do wymalowania buspasów nie wystarczy po prostu kubeł z farbą – wpierw trzeba wszystko dokładnie sprawdzić i policzyć. – Żeby ZTM mógł zlecić wytyczenie buspasa, musi zostać wykonana analiza i one są prowadzone. Robimy je własnym sumptem. Aktualnie kończy się analiza dla al. Wilanowskiej, następna w kolejności jest Puławska. Opracowanie będzie w tym roku – zaznaczał Artur Zając z Sekcji Kształtowania Układu Komunikacyjnego w ZTM.
Analizy muszą zawierać symulację, która pokaże, jak buspas wpłynie na ruch w mieście. – Musimy zobaczyć – i po to jest robiona ta analiza – czy nie wylejemy dziecka z kąpielą. Mieliśmy już taki przykład na moście Poniatowskiego, gdzie buspas w kierunku Pragi spowodował totalny paraliż Śródmieścia. Ostatecznie więc szybko został zlikwidowany. Chodzi o to, by nie doprowadzić do takiej sytuacji, w której się okaże, że z powodu buspasa na Puławskiej stanie nam cały Służewiec i przestaną funkcjonować autobusy na ciągach poprzecznych i na dojeździe do buspasa – wyjaśniał Zając.
Potencjalne problemy ujawniły się chociażby dla al. Wilanowskiej. – Jak pokazały analizy, wytyczenie buspasa od Rolnej do Doliny Służewieckiej powoduje, że staje całe skrzyżowanie Puławskiej, al. Niepodległości i al. Wilanowskiej we wszystkie strony – wskazywał Artur Zając. W efekcie trudno byłoby mówić o korzyściach także dla komunikacji publicznej – autobusy co prawda pokonywałyby krócej sam odcinek z buspasem, ale znacznie dłużej pozostałe odcinki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.