Bydgoszcz finalizuje historyczny kontrakt z Pesą na dostawę 40 nowoczesnych tramwajów. Po Bydgoszczy jeździ już 75 „niskopodłogowców”. Miasto przygotowuje się również do zamówienia 6 kolejnych składów, dzięki którym wymieniony zostanie cały tabor. Bydgoszcz już stała się jednym z miast z najmłodszymi tramwajami w Polsce.
– Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone ponad 30-letnie „Konstale”. Dziś tabor składa się przede wszystkim z 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów. Ten wynik oznacza, że Bydgoszcz znalazła się wśród miast z najnowocześniejszą flotą tramwajową w Polsce.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosiła 431,2 mln zł, a inwestycja była realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. W połowie marca odbiory przeszły ostatnie z zamówionych Swingów. Jako ostatni odebrany został pojazd z numerem bocznym nr 181. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Nigdy wcześniej Bydgoszcz nie kupiła w ramach jednego zamówienia tak znaczącej liczby tramwajów. W poprzedniej dekadzie samorząd kupił m.in: 12 tramwajów do obsługi trasy do Fordonu, 18 tramwajów w ramach budowy na ul. Kujawskiej, 3 tramwaje w ramach budowy pętli na Kapuściskach.
Obecna średnia wieku bydgoskich składów, które wożą pasażerów to zaledwie 11,5 roku. Flota składa się łącznie z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych w latach 2008-2025 przez bydgoską Pesę oraz 14 składów „Konstal” (13 podwójnych i jeden pojedynczy). Starsze pojazdy są jeszcze wykorzystywane do obsługi linii nr 6 (miasto jest w trakcie przebudowy torowiska, które umożliwi wprowadzenie na trasę do Łęgnowa nowego taboru) oraz jako rezerwa. Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing dostarczonych przez Pesę to nieco ponad 6 lat. Lepszym wynikiem może pochwalić się Olsztyn, który w 2015 stworzył od podstaw nową sieć tramwajową i na jej potrzeby zakupił nowe pojazdy.
Dzięki wygranej w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem do miasta trafi j
eszcze blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy.
Pozwoli to dokupić 6 dodatkowych tramwajów. Analizowany jest jeszcze najkorzystniejszy model zakupu. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna i formalno-prawna. Dodatkowe tramwaje pojawią się na torach do końca 2027 roku.