ZDMiKP poszukuje wykonawcy koncepcji przebudowy i rozbudowy Alei Kardynała S. Wyszyńskiego na odcinku od Ronda Toruńskiego do Fordońskiego. Zadanie obejmuje przede wszystkim zaprojektowanie budowy nowego Mostu Pomorskiego oraz przebudowę Ronda Fordońskiego z myślą o tramwaju na Bielawy. Elementem koncepcji ma być też analiza zmiany przebiegu trasy tramwajowej od R. Toruńskiego w kierunku Babiej Wsi.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy poszukuje wykonawcy koncepcji projektowej dla zadania - “Rozbudowa Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego na odcinku od Ronda Toruńskiego do Ronda Fordońskiego”. W jej ramach projektant wykona koncepcję programowo-przestrzenną oraz materiały do konsultacji społecznych, jak również raport oddziaływania na środowisko. Głównym elementem tego zadania jest jednak budowa nowego Mostu (lub Mostów) Pomorskiego, który jest w złym stanie i całkiem
niedawno z tego powodu nie kursowały nim tramwaje.
Dwa warianty tramwajowo-autobusowe
Głównym zadaniem wykonawcy będzie wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej dla co najmniej dwóch wariantów drogowych oraz trzech wariantów konstrukcyjnych budowy nowego Mostu Pomorskiego przez Brdę. Zamawiający dopuszcza możliwość wykonania jednego lub kilku obiektów mostowych. Wykonawca koncepcji ma wykonać również analizę wielokryterialną, która ma pozwolić wybrać najlepszy wariant budowy nowej przeprawy.
ZDMiKP zakłada, że nowy most lub mosty będą miały po trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego zewnętrzne będą przeznaczone tylko i wyłącznie dla ruchu autobusowego. Ponadto po środku przewidziano dwutorową trasę tramwajową wraz z zasilaniem trakcyjnym oraz automatyką i sterowaniem.
Projektant zaprojektuje przebudowę Ronda Fordońskiego i Ronda Toruńskiego w taki sposób, aby połączyć: Istniejący prawy buspas na ul. Wyszyńskiego przed Rondem Fordońskim z przystankiem autobusowym na wylocie ul. Jana Pawła II za Rondem Toruńskim (kierunek południe) oraz istniejący buspas na ul. Jana Pawła II przed Rondem Toruńskim z przystankiem autobusowym na wylocie ul. Wyszyńskiego za Rondem Fordońskim (kierunek północ). W rejonie wlotów skrzyżowań dopuszczalne jest połączenie funkcji buspasa jedynie z relacją ogólną w prawo.
Rondo Fordońskie z pełną gwiazdą rozjazdową dla tramwajów
Na Rondzie Fordońskim wykonawca ma zaprojektować wprowadzenie nowej linii tramwajowej
łączącej wspomniane Rondo z obecną pętlą Bielawy. Inwestycja ta zakłada budowę 1,6-kilometrowego odcinka dwutorowej trasy tramwajowej wraz z przebudową obecnej pętli Bielawy na dwukierunkową. Rysunki oraz dokładny opis inwestycji
można znaleźć tutaj.W każdym z czterech wlotów Ronda Fordońskiego ma zostać zaprojektowana para przystanków tramwajowych - w obu kierunkach, w miarę możliwości o długości 70 metrów. Wykonawca koncepcji ma też przeanalizować możliwość budowy dodatkowych torów dla relacji skrętnych “aby poprawić funkcjonowanie transportu szynowego wraz z relacjami umożliwiającymi prowadzenie linii wzdłuż Al. Wyszyńskiego w kierunku ul. Chodkiewicza”. Na wszystkich wylotach ronda wykonawca ma zaprojektować także przystanki autobusowe, przy czym przystanki na buspasach mają zostać wykonane bez zatok.
Podstawą do opracowania koncepcji przebudowy ronda jest model jego przebudowy wykonany w ramach koncepcji budowy trasy tramwajowej do pętli Bielawy. Wykonawca opisywanego zadania ma przeanalizować ten model i dostosować go do nowego Mostu Pomorskiego oraz wykonanych przez siebie badań natężenia ruchu drogowego.
Koncepcja przebudowy R. Fordońskiego, będąca bazą do prac projektowych
Tramwaj na Babią Wieś częściowo w nowym śladzie
Koncepcja ma uwzględniać również dwa warianty przebudowy Ronda Toruńskiego wraz z uwzględnieniem dostosowania jej do nowego Mostu Pomorskiego. W pierwszym wariancie wlot i wylot trasy tramwajowej w kierunku Babiej Wsi ma pozostać w obecnym miejscu, z możliwością pewnych korekt w zakresie promieni łuków czy też rozmieszczenia zwrotnic.
Znacznie ciekawszy jest wariant drugi, który zakłada zaprojektowanie torowiska w pasie dzielącym ulicy Toruńskiej wraz z projektem przecięcia jezdni północnej tej ulicy i dowiązaniem do istniejącego torowiska poza ul. Toruńską. W tym wariancie zadaniem projektanta jest również przeprojektowanie zachodniego wlotu ul. Toruńskiej – do dwóch jezdni, wraz z połączeniem z jezdnią istniejącą. ZDMiKP zakłada, że od Ronda Toruńskiego do wysokości posesji Toruńska 61 torowisko zostanie poprowadzone wspólnie z jezdnią, a następnie mają się one łączyć z trasą przez Babią Wieś na wysokości hali sportowej Łuczniczka. Przypomnijmy, że trasą przez Babią Wieś regularne tramwaje nie kursują od lat z powodu podmycia torowiska, o czym
więcej piszemy tutaj.
Podwójne przystanki tramwajowe
Na obu wlotach Toruńskiej oraz wlocie trasy przez Most Pomorski mają znaleźć się przystanki tramwajowe, w miarę możliwości o długości 70 metrów. Także w tym miejscu wykonawca ma przeanalizować zasadność wprowadzenia dodatkowych torów tramwajowych do relacji skrętnych, które zdaniem zamawiającego mają poprawić funkcjonowanie transportu szynowego. Projekt obejmie też przystanki autobusowe na wylotach skrzyżowania, z czego przystanki na buspasach mają powstać bez zatok autobusowych.
Wyjściowa koncepcja Ronda Toruńskiego to wielopasmowe rondo turbinowe.
Rowery i kilka opcji na nowy Most
Projektant ma także zaprojektować infrastrukturę pieszo-rowerową oraz dowiązanie jej do już istniejących dróg rowerowych oraz chodników. Drogi rowerowe pojawią się po obu stronach Mostu Pomorskiego, a projektant ma także zaprojektować połączenie dróg rowerowych na moście z drogami wzdłuż nabrzeża Brdy.
Każdy z wariantów konstrukcyjnych nowego mostu zaleca zaprojektowanie jednoprzęsłowej konstrukcji przeprawy lub przepraw, jednocześnie likwidując obecny zjazd do Leroy Merlin oraz tunel pod obecnym mostem prowadzący do tego sklepu. Wariant 1A zakłada budowę jednego mostu o jednym przęśle o konstrukcji z pomostem zespolonym, stalowo-żelbetowym. W ramach wariantu 2A założono wykonanie dwóch mostów jednoprzęsłowych o spójnej architekturze i konstrukcji z pomostem zespolonym, stalowo-żelbetowym z torami w części wspornikowej. Wariant trzeci zakłada budowę trzech przepraw, dwóch drogowych i jednej tramwajowej pomiędzy nimi, o spójnej architekturze o konstrukcji z pomostem zespolonym stalowo-żelbetowym.
Opcja to projekt
W ramach zamówienia opcjonalnego wykonawca dokumentacji ma wykonać projekt architektoniczno-budowlany, pozyskać prawomocną zgodę na budowę, wykonać program funkcjonalno-użytkowy wraz z przedmiarami oraz kosztorysami inwestorskimi. Ostatnim zadaniem w ramach prawa opcji będzie nadzór autorski nad właściwymi robotami budowlanymi. ZDMiKP zastrzega jednak, że w ramach opcji będzie uruchamiał poszczególne zadania, podzielone na dwa pakiety (jeden dotyczący usług projektowych, a drugi nadzoru autorskiego).
Czas na wykonanie zamówienia podstawowego to 15 miesięcy od dnia zawarcia umowy.