Bydgoszcz otworzyła oferty w przetargu na budowę trasy tramwajowej w ciągu Kazimierza Wielkiego. W ramach inwestycji powstanie most nad Brdą, przebudowane zostaną przyległe odcinki torowisk i dróg.
Przedmiotem przetargu jest budowa nowego łącznika tramwajowego w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego oraz przebudowa torowisk w ciągu Perłowej (od Wojska Polskiego do Toruńskiej), Toruńskiej i Fordońskiej. W sumie zaprojektowano ok. 5411 m toru pojedynczego. Na obszarze tym znajduje się osiem peronów przystankowych (cztery w rejonie węzła Toruńska / Perłowa, dwa w węźle Toruńska / Kazimierza Wielkiego i dwa w węźle Fordońska / Kazimierza Wielkiego).
Na ul. Kazimierza Wielkiego pojawi się druga jezdnia. Tramwaj pojedzie środkiem. Wybudowany zostanie ok. 255-metrowy most tramwajowy i ok. 253-metrowy most drogowy nad Brdą. Przebudowane zostaną przyległe odcinki ulic Perłowej, Toruńskiej, Kazimierza Wielkiego, Oliwskiej, Iławskiej, Fordońskiej, Łęczyckiej i Łuczniczki.
Wykonaniem prac budowlanych zainteresowanych jest aż 13 firm. Wszystkie oferty przewyższają budżet określony na 134,1 mln zł. Najtaniej prace jest w stanie wykonać Trakcja, która ofertuje 153,6 mln zł. Konsorcjum Tor-Krak i Kormost zaoferowało 158,2 mln zł, Torpol – 158,9 mln zł, Intop Warszawa – 164,3 mln zł, konsorcjum Polimex Mostostal i Polimex Infrastruktura – 164,5 mln zł, konsorcjum NDI i NDI Sopot – 166,6 mln zł, Strabag – 171 mln zł, Budimex – 171,2 mln zł, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 172,3 mln zł, konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras – 176,5 mln zł, Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego – 179,1 mln zł, ZUE – 183,6 mln zł, konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud – 186,9 mln zł. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz termin realizacji (40%).
Na realizację inwestycji przeznaczono 26-30 miesięcy, przy czym same roboty mają zająć 24-28 miesiące. W czasie inwestycji ma zostać utrzymany ruch komunikacji publicznej na wszystkich ulicach. W pierwszej kolejności mają być prowadzone prace w węźle z ul. Fordońską, a w drugiej – z Toruńską. Przejazd tramwajów w ciągu Fordońskiej i Toruńskiej ma być możliwy dzięki rozjazdom nakładkowym, będących w posiadaniu ZDMiKP. Zamawiający dopuszcza przerwy trwające po 57 godzin na montaż, przełożenie i demontaż rozjazdów.
Inwestycja, jak podkreśla Bydgoszcz, pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności. Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Nową przeprawą
kursować mają linie nr 7 (Kapuściska-Fordon) oraz 11 (Bielawy-Wyżyny-Fordon).