Bydgoszcz planuje przebudowę ulicy Nakielskiej wraz z torowiskiem tramwajowym. W wyniku inwestycji mają pojawić się trambuspasy, przystanki wiedeńskie a lokalizację zmieni też pętla tramwajowa Wilczak, która znajdzie się teraz po zachodniej stronie torów kolejowych. Modernizacja ulicy będzie odbywała się etapami.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy właśnie pochwalił się docelowymi rozwiązaniami, jakie mają zostać zastosowane przy modernizacji i przebudowie jednej z ważniejszych ulic miasta, a więc Nakielskiej, liczącej ponad 5 kilometrów.
Inwestycja podzielona na kilka etapów
Jak informuje miasto, w pierwszej kolejności przebudowa obejmie odcinek od Łochowskiej do Bronikowskiego, na który wydane zostaną pozyskane środki unijne. Jeszcze w tym roku ma zostać zlecone przygotowanie projektu. Nakielska komunikuje kilka bydgoskich osiedli: Wilczak, Jary, Miedzyń i Prądy z centrum miasta oraz z węzłem „Bydgoszcz - Miedzyń" na obwodnicy. Jak zaznacza samorząd, z ulicy każdego dnia korzysta również wielu mieszkańców podmiejskich gmin.
Modernizacja Nakielskiej będzie odbywała się w etapach. Przygotowanie dokumentacji na wszystkie odcinki zostało poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi oraz uzgodnieniami.
Duże zainteresowanie konsultacjami społecznymi
Ostatnia tura konsultacji dotyczyła sposobu rozbudowy odcinków przebiegających przez Wilczak i Jary od ul. Bronikowskiego do ronda Grunwaldzkiego. Eksperci po przeanalizowaniu wszystkich opinii (ponad 160 uwag) wybrali optymalne rozwiązania.
“W przypadku tej ulicy wskazania spotkaliśmy się z bardzo różnymi punktami widzenia. Z jednej strony padały wnioski o wyburzenia i poszerzenia jezdni, budowę skrzyżowań z ruchem okrężnym a z drugiej oczekiwania związane z zachowaniem wszystkich budynków i minimalnej ingerencji w zieleń. Uwagi bydgoszczan dotyczyły także przystanków wiedeńskich, parkingów, przebiegu dróg rowerowych. Projektanci na wiele zagadnień udzieli szczegółowych odpowiedzi np. na temat konieczności odsunięcia nowego wiadukt kolejowego względem starej lokalizacji ze względu na uwarunkowania wysokościowe i zachowanie obsługi przyległych posesji” – czytamy w informacji prasowej miasta.
Pętla Wilczak w nowym miejscu
Kierunki prowadzenia dalszych prac projektowych na poszczególnych odcinkach zaprezentowano poniżej:
Odcinek Bronikowskiego – Słoneczna
Ten odcinek będzie zaprojektowany w oparciu o koncepcję programowo-przestrzenną opracowaną w 2019 roku i uzupełnioną w 2023 roku o wariant docelowy, uwzględniający planowaną przez PKP modernizację linii kolejowej nr 131 i przewidzianą w jej programie budowę nowego przejścia trasy ul. Nakielskiej pod nasypem kolejowym w rejonie ul. Trentowskiego. Obszar po zachodniej stronie nasypu kolejowego będzie wykorzystany pod lokalizację jednotorowej pętli tramwajowej oraz parking. Oznacza to więc, że obecna pętla Wilczak zostanie zlikwidowana i przesunięta na zachód od torów kolejowych.
Nowe przystanki i drugi tor dla tramwajów
Koncepcja przewiduje na przedmiotowym odcinku między innymi: - budowę ulicy o przekroju jednojezdniowym, dwukierunkowym, cztero-pasowym, z pasami środkowymi przeznaczonymi dla komunikacji publicznej oraz pojazdów skręcających w lewo na przyległe posesje, - poszerzenie jezdni do pięciu pasów ruchu w obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową, - przebudowę linii tramwajowej do układu dwutorowego, - budowę infrastruktury przystankowej, - budowę dróg rowerowych po stronie południowej na odcinku od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Słoneczną, - budowę chodnika po stronie południowej oraz chodników prowadzących do peronów po stronie północnej, - wykonanie nowej ścieżki (alejki) pieszo-rowerowej na terenie parku, - przebudowę wlotu ulicy Nasypowej na długości ok. 170 mb,
Decyzja o kontynuowaniu prac projektowych w oparciu o opracowaną koncepcję, podjęta została po uwzględnieniu następujących argumentów:
- przyjęte rozwiązanie pozwala na poprawę przepustowości przedmiotowego odcinka ulicy, w szczególności newralgicznego skrzyżowania Nakielska/Nasypowa - przy założeniu wzrostu przepustowości, rozwiązanie ogranicza ingerencję w tereny parkowe, minimalizując niezbędną wycinkę drzew (droga pieszo-rowerowa prowadzona od strony północnej wkomponowana w park) - poprawia warunki ruchu dla pieszych i rowerzystów, - poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego wszystkich uczestników ruchu, - komplementarności z rozwiązaniami inwestycji realizowanej przez spółkę PKP PLK
Trambuspasy
Odcinek Słoneczna-Wrocławska
Wybrany model zakłada rozbudowę ul. Nakielskiej na tym odcinku w przekroju 1x4 z dwoma trambuspasami w środku, z drogami rowerowymi poprowadzonymi poza pasem drogowym ul. Nakielskiej, wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego. Zapewni to: - poprawę funkcjonowania transportu publicznego - poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego przez zastosowanie azyli dla pieszych - brak wyburzeń – pozostawienie istniejących linii zabudowy – warunki ochrony konserwatorskiej, - poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów.
Śródmiejski charakter ulicy bez większych zmian
Odcinek Wrocławska-rondo Grunwaldzkie
Na tym odcinku zachowany zostanie funkcjonujący przekrój ulicy – dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Droga rowerowa również będzie poprowadzona wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego. Model ten zapewni: - poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów (aktualnie ciąg pieszorowerowy wzdłuż ul. Nakielskiej), - poprawę warunków ruchu poprzez budowę przystanków autobusowych wyposażonych w zatoki, - brak wyburzeń – pozostawienie istniejących linii zabudowy – warunki ochrony konserwatorskiej.
Samorząd skorzysta ze środków unijnych
Pierwszy odcinek, a więc trasa od Łochowskiej do wiaduktu, ma już gotową koncepcję programowo-przestrzenną oraz ważną decyzję środowiskową. Na podstawie tych materiałów jeszcze w tym roku zostanie zlecone przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego zakładającego budowę jednojezdniowej ulicy z 4 pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami i drogą rowerową i rondem turbinowym na wysokości ul. Bronikowskiego.
“W wyniku niekorzystnych zmian w finansowaniu samorządów Bydgoszcz co roku ma około 200 mln złotych mniej na inwestycje. Duże inwestycje mogą być uruchamiane wyłącznie po uzyskaniu zewnętrznego dofinansowania” – napisało miasto.
W ostatnich latach samorząd składał wnioski o finansowanie przebudowy Nakielskiej z KPO i Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, lecz Bydgoszcz nie uzyskała wnioskowanego wsparcia. Ostatecznie na to zadanie mają zostać wykorzystane m.in. fundusze unijne (ok. 6 mln euro) na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Wartość inwestycji szacowana jest natomiast na ok. 60 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.