Bydgoszcz intensywnie przygotowuje się do przetarg ramowego na wymianę taboru tramwajowego. Jak podkreśla miasto – rządowe cięcia w finansowaniu samorządów praktycznie uzależniły tego typu zadania od uzyskania dofinansowania zewnętrznego. Planowana jest wymiana wszystkich 46 tramwajów wyprodukowanych przez Konstal.
Bydgoszcz w ostatnich latach dzięki zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską.
Dalsza wymiana taboru – jak wskazuje miasto – została ograniczona ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów. Ich skutkiem jest ograniczenie nadwyżki inwestycyjnej z 300 do niespełna 20 mln zł. Pozwala to praktycznie realizować wyłącznie zadania, na które miasto pozyska wysokie dofinansowanie zewnętrzne.
– W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Staraliśmy się również o zakup kolejnych tramwajów z rządowego „Polskiego ładu”. Niestety ten wniosek został odrzucony, chociaż spełniał wszystkie kryteria. Mimo wszystko dalej przygotowujemy się do kompleksowej wymiany taboru. Ubiegamy się o następne centralne środki. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Niestety w ramach Krajowego Planu Odbudowy Rząd nie pozwolił na zakupy tramwajów w formie dotacji. Tylko w formie pożyczek – podkreśla Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.
Zakup usprawni umowa ramowa. Nad przetargiem pracuje zespół specjalistów z ZDMiKP oraz MZK. Pozwoli ona wyłonić dostawcę lub dostawców taboru łącznie aż 46 tramwajów (11 krótkich i 35 długich). Natomiast zakupy będą realizowane w transzach, uzależnionych od pozyskiwanego dofinansowania. Eksperci w pierwszej kolejności określą parametry nowych pojazdów, wymagania techniczne oraz terminy pierwszej dostawy (wykorzystania dodatkowych środków unijnych w kwocie 25 mln zł na 3 lub 4 pojazdy).
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu 805Na. Najstarsze „Konstale” mają 41 lat. To od czasów „eNek” najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105N – w różnych wersjach).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.