Miasto przygotowuje się do kolejnej perspektywy unijnej i rozpoczyna prace nad dokumentacją, która pozwoli ubiegać się o fundusze na budowę. Bydgoszcz ma w planach budowę trzech tras – od ul. Rycerskiej do Gdańskiej, od ul. Chodkiewicza do Ronda Fordońskiego, a ostatnia ma połączyć Rondo Kujawskie z Rondem Grunwaldzkim.
Rada Miasta w Bydgoszczy na najbliższym posiedzeniu rozpatrzy wniosek o zabezpieczenie środków w wysokości miliona złotych na przygotowanie koncepcji budowy nowych tras tramwajowych. Tym samym miasto rozpocznie przygotowania do nowego budżetu na lata 2021-2027 wspieranego przez Unię Europejską.
Nowe trasy w Bydgoszczy
Nowe trasy tramwajowe mają powstać na odcinkach ul. Rycerska – Gdańska, Chodkiewicza – Rondo Fordońskie i trzecia: od Ronda Kujawskiego do Ronda Grunwaldzkiego. Ta ostatnia inwestycja ma zostać podzielona na dwa etapy. W pierwszym torowisko poprowadzone zostanie od Ronda Kujawskiego przez Solskiego i Bielicką. Drugi etap przewiduje torowisko w ciągu ulic Solskiego i Bielicka do Ronda Grunwaldzkiego.
Zadanie I, mat. UM Bydgoszcz
Pierwsza trasa (Rycerska – Gdańska) lepiej skomunikuje północny obszar Śródmieścia i będzie dobrym uzupełnieniem rozbudowy trasy WZ. Z kolei druga (Chodkiewicza – Rondo Fordońskie), jak podkreślają urzędnicy, stworzy alternatywne połączenie centrum Bydgoszczy z Rondem Fordońskim przez osiedle Bielawy i Bartodzieje. Ostatnia trasa będzie kolejnym połączeniem tramwajowym zapewniającym lepszą komunikację na Szwederowie. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy górnym tarasem a centrum miasta.
Zadanie II
Zadanie III, etap I
Zadanie III, etap II
Lepiej wcześniej i dokładniej – Procedury związane z przygotowaniem dokumentacji do pozyskania funduszy na budowę tras są skomplikowane, dlatego już teraz rozpoczynamy działania z tym związane – mówił Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Włodarz przytoczył przykład budowy ul. Grunwaldzkiej, która została dobrze oceniona przez CUPT, dzięki czemu wniosek zyskał 67 punktów i zajął szóstą lokatę w rankingu. – To efekt tego, że już trzy czy cztery lata wcześniej zostały rozpoczęte prace koncepcyjne – przekonywał Bruski.
Po przygotowaniu koncepcji przebiegu wszystkich trzech tras, planowane są konsultacje społeczne, po których nastąpi ewentualne wprowadzenie zmian i wypracowana zostanie ostateczna koncepcja. – Zależy nam na tym, aby jak najwięcej bydgoszczan korzystało z komunikacji miejskiej, w szczególności z tramwajów, które są ekologiczne, a dzięki wydzielonym torowiskom płynnie przejeżdżają przez miasto – mówił Rafał Bruski. W kolejnym etapie miasto skupi się na pozyskaniu decyzji środowiskowej, zlecenie projektu i uzyskania pozwolenia na budowę. Ostatnim krokiem pozostanie już tylko ogłoszenie przetargu na budowę i znalezienie wykonawców w założonym budżecie.
Aby Bydgoszcz mogła przystąpić do budowy nowych tras, konieczne jest zrealizowanie inwestycji zaplanowanych w trakcie obecnej perspektywy. Mowa tutaj o rozbudowie tramwajów po ul. Kujawskiej oraz przez rzekę Brdę. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zarekomendowało miastu przeczekanie górki inwestycyjnej, dzięki czemu będzie mniej przetargów i ceny powinny spaść.