W przyszłym roku Bydgoszcz chce wydać na inwestycje związane z transportem prawie 350 mln zł. Pozwolą one na kontynuację prac przy budowie mostów nad Brdą, dalszą wymianę tramwajów, budowę nowych ulic i dróg rowerowych. Samorząd zrealizuje też szereg zadań podnoszących bezpieczeństwo pieszych. To wszystko w sytuacji kryzysu komunikacji miejskiej w tym mieście, na którego koniec nie widać na razie jasnych perspektyw.
Najwięcej środków – ponad 106 mln zł Bydgoszcz zabezpieczy na budowę nowych mostów – tramwajowego i drogowego, które połączą ulicą Toruńską z Fordońską. Wykonawca zrealizował około jednej trzeciej zakresu robót (m.in. większość prac przy torowisku na ul. Perłowej, przy przebudowie północnej części ul. Fordońskiej i budowie mostu tramwajowego). ZDMiKP wielokrotnie zwracał uwagę wykonawcy na konieczność zwiększenie tempa prac, lecz wykonawca, firma Trakcja zwróciła
się ostatnio o wydłużenie czasu na realizację robót o pół roku, do końca 2023 roku.Nowy tabor. Tramwajowy i autobusowy
W przyszłym roku na ulice Bydgoszczy mają wyjechać również nowe tramwaje w liczbie 10, 4 krótkie oraz 6 długich. Miasto przeznaczy na ich zakup 100 mln złotych z przyszłorocznego budżetu. Przetarg na realizację kontraktu
trafił do bydgoskiej Pesy. Część środków na ten cel samorząd wyda rozliczając zakończoną już inwestycję związaną z budową torowiska na ul. Kujawskiej. Z początkiem 2023 roku wielu pasażerów czeka też „
przesiadka” do zupełnie nowych autobusów marki Mercedes. Od 1 stycznia operatorem autobusowych linii nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 będzie firma Mobilis. Remonty dróg i ważnego wiaduktu
Pula ponad 49 mln złotych trafi na utwardzanie ulic. Te środki pozwolą między innymi na zakończenie prac przy ulicy Smukalskiej, rozpoczęcie pierwszych prac przy ulicy Odrzańskiej, Strusiej, Sowiej i Wycieczkowej. Środki pozwolą na stabilizację ulic ażurowymi płytami oraz wspieranie inicjatyw lokalnych. Część inwestycji związanych m.in. z rewitalizacją ulic na Starym Mieście, utwardzaniem ulic Szamarzewskiego, Baranowskiego i Kromera jest jednak uzależniona od uzyskania centralnego finansowania.
Pulę 8 mln zł zostało zarezerwowanych na remonty ulic, chodników i budowę ulic przy współudziale inwestorów zewnętrznych. Dodatkowo miasto zaplanowało rewitalizację ważnych placów - Wolności i pl. Kościeleckich, na które łącznie w przyszłym roku trafi kwota ok. 10 mln zł.
16 mln złotych trafi na kontynuację prac przy modernizacji wiaduktu zachodniego Jana Nowaka-Jeziorańskiego w ciągu ul. Armii Krajowej. Inwestycja zakończy się w przyszłym roku. Część prac musiała być czasowo wstrzymana ze względu na dodatkowe wyłączenia kolejowe wprowadzone przez PKP, które umożliwiają transporty węgla. Poza tym miejskie środki pozwolą też pracować nad dokumentacją niezbędną do przebudowy kilku innych obiektów inżynierskich.
Ruszy przebudowa zajezdni tramwajowej
Z myślą o sprawnym serwisie tramwajów Bydgoszcz
rozpocznie przebudowę zajezdni tramwajowej na ul. Toruńskiej. W 2023 roku planowane jest ogłoszenie przetargu i rozpoczęcie pierwszych prac, na które zarezerwowano 8,5 mln zł. Koszt całego pierwszego etapu dużej inwestycji szacowany jest na około 70 mln zł. Zadanie jest możliwe dzięki uzyskaniu rządowego dofinansowania z Polskiego Ładu.
Będą nowe drogi dla rowerów
Około 8 mln złotych planuje się wydać bezpośrednio na drogi rowerowe. Trafią one między innym na projekt i budowę trasy rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje, kontynuację robót przy ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Fordońskiej, dokończenie prac przy ul. Jeździeckiej. Równocześnie realizowanych będzie szereg dodatkowych inwestycji rowerowych wybranych bezpośrednio przez mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim o łącznej wartości około 7 mln zł, a więc budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. W. Andersa, budowa Wielkiej Pętli Fordonu, budowa ścieżek pieszo-rowerowych nad Kanałem Bydgoskim
Kolejne przystanki wiedeńskie
Ponadto do realizacji zostaną skierowane takie inicjatywy jak
budowa przystanków wiedeńskich przy ul. Gdańskiej – 1,5 mln zł., doświetlenie około 20 przejść dla pieszych i budowa sygnalizacji na ul. T. Bora -Komorowskiego – 2,5 mln zł, budowa bezpiecznego przejścia i przejazdów rowerowych na Wyżynach – 1,6 mln zł, przebudowę 11 przejść dla pieszych w pobliżu szkół – 0,4 mln zł.
Plany na przyszłość, w tym tramwajowe
Z myślą o środkach, które powinny trafić do Bydgoszczy z Unii Europejskiej na lata 2021-27 lub innych funduszy zewnętrznych kontynuowane będą przygotowania dokumentacji związanych między innymi z:
budową trasy tramwajowej na Szwederowo, modernizacją pętli tramwajowej Las Gdański, a także budową nowych dróg rowerowych, rozbudową ul. Nakielskiej oraz rozbudową trasy WZ.
Plany a rzeczywistość
Trzeba też zaznaczyć, że funkcjonowanie bydgoskiej komunikacji miejskiej od wielu miesięcy odbiega od pożądanego standardu. Autobusy i tramwaje kursują rzadko,
o czym szeroko pisaliśmy tutaj. Długo nie było wiadomo, czy na ulice miasta od 1 stycznia wyjadą wszystkie tramwaje oraz autobusy obsługiwane przez MZK Bydgoszcz, bowiem miasto nie zawarło do tej pory umowy z przewoźnikiem. Ostatecznie,
jak donosi bydgoska Wyborcza, kursy będą realizowane w oparciu o aneks do obecnej umowy, który ma obowiązywać przez 2 kolejne tygodnie. W tym czasie miasto musi wynegocjować z MZK nowe stawki za wozokilometr i zawrzeć nową umowę na przewozy na 9 lat.