Bydgoszcz zdecydowała o uruchomieniu obu opcji zawartych w umowie na przebudowę ulicy Toruńskiej. Z tego powodu modernizacja obejmie odcinek torów do pętli Stomil wraz z rozbudową samej pętli. Dzięki temu do Łęgnowa w końcu będą mogły kursować niskopodłogowe tramwaje.
Władze Bydgoszczy właśnie poinformowały o tym, że miasto jednak wyremontuje kolejne odcinki torowiska na ulicy Toruńskiej. Chodzi o fragment torów od Ronda Toruńskiego do wysokości ulicy Spokojnej oraz od wysokości ostatniego wyjazdu z zajezdni tramwajowej do pętli tramwajowej Stomil wraz z samą pętlą. Oba odcinki stanowiły prawo opcji do z
amówienia podstawowego obejmującego modernizację torów od wysokości nowego mostu tramwajowego do ostatniego wyjazdu z zajezdni wraz z układem torowym w rejonie wjazdu do zajezdni. Umowę na realizację podstawy zamówienia podpisano
w lutym bieżącego roku.Dwie części opcji
Roboty objęte pierwszym prawem opcji dotyczą modernizacji torowiska od Ronda Toruńskiego do Spokojnej wraz z przystankami na Rondzie Toruńskim, które mają zostać wydłużone do długości 70 metrów.
Druga część opcji, obejmująca odcinek od zajezdni do pętli Stomil, jest znacznie dłuższa. W zakresie komunikacji tramwajowej zaplanowano wykonanie nowego torowiska wraz z odwodnieniem, sieci trakcyjnej oraz modernizację przystanków znajdujących się na całej trasie. Wszystkie z nich mają mieć długość 35 metrów oraz wysokość 18 cm nad główkę szyny.
Torowisko ma zostać przystosowane do prędkości 50 km/h oraz 10 km/h na węzłach rozjazdowych i pętli Stomil.
Likwidacja, przesunięcie i rozbudowa
Zamawiający, a więc ZDMiKP Bydgoszcz zdecydował, iż w ramach zadania zlikwidowany zostanie obecny przystanek Kielecka, a przystanek Sporna zostanie przesunięty przed skrzyżowanie. Pozostałe platformy przystankowe mają pozostać na swoim obecnym miejscu. Część z nich ma zostać zintegrowana z autobusami poprzez wykonanie jednej, wspólnej krawędzi peronowej (tramwaj po jednej stronie peronu a autobusy z drugiej).
Spore zmiany czekają też rejon oraz samą pętle Stomil. ZDMiKP zaplanował tu bowiem przesunięcie obecnych przystanków (zarówno w kierunku zajezdni jak i w kierunku Łęgnowa) w ten sposób, że przystanek w kierunku miasta zostanie ulokowany już za pętlą tramwajową. Ponadto sama pętla (która nie jest obecnie użytkowana w regularnym ruchu liniowym) ma zostać rozbudowana o drugi tor postojowy, co widać na poniższym schemacie.
Przebudowa odcinka do pętli Stomil w końcu ma
pozwolić na kursowanie na tym odcinku nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych, które do tej pory nie obsługiwały trasy do Łęgnowa. Jednocześnie ma to pozwolić na wyeliminowanie z codziennego ruchu wysokopodłogowych Konstali, obecnie obsługujących „szóstkę” kursującą odcinkiem planowanym do modernizacji.