Z udziałem prezydenta Rafała Bruskiego, podczas konferencji prasowej w bydgoskim ratuszu, w środę 11 września przedstawiony został "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Bydgoszczy".
Plan trafi w październiku pod obrady Rady Miasta. - Chcemy, aby było szybciej, wygodniej i taniej przy lepszej ofercie dla pasażerów - powiedział prezydent Rafał Bruski. - Uważam, że jest to możliwe do osiągnięcia mimo rosnącej liczby samochodów w naszym mieście, która - tylko w ciągu ostatniej dekady - wzrosła o 50 proc.
Podstawowe założenia planu to: zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji szynowej, kontynuacja budowy buspasów, podwyższenie standardów pojazdów obsługujących komunikację zbiorową w mieście, lepsze zarządzanie m.in. poprzez zmianę warunków umów z przewoźnikami. - Naszym celem jest osiągnięcie w ciągu trzech lat 50-procentowego udziału budżetu miasta w finansowaniu transportu miejskiego. Obecnie udział ten wynosi ponad 57 proc. - zaznaczył prezydent Rafał Bruski.
Zbudują nowe linie tramwajowePlan zakłada zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji szynowej do 34 proc. w 2015 r. i 41 proc. w 2025 r. (w 2010 r. udział ten wynosił 28 proc.). Założenie to ma być osiągnięte poprzez rozbudowę i budowę sieci: wkrótce ruszą prace przy budowie 9-kilometrowej linii tramwajowej do Fordonu. Ponadto, miasto chce realizować nowe inwestycje w transport szynowy w oparciu o fundusze unijne. W związku z tym władze Bydgoszczy zgłosiły do kontraktu regionalnego następujące projekty w tym zakresie: budowę trasy tramwajowej w ul. Kujawskiej na odcinku od r. Kujawskiego do r. Bernardyńskiego (wraz z rozbudową układu drogowego), budowę trasy tramwajowej w ulicach: Solskiego, Pięknej, Szubińskiej, Kruszwickiej (wraz z rozbudową układu drogowego), budowę trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską oraz przebudowę sieci, węzłów i przystanków transportu szynowego.
Wraz z rozwojem sieci transportu szynowego zakładany jest zakup nowych pojazdów o wyższym standardzie (m.in. klimatyzowanych). W 2017 r. miasto ma posiadać już 30 tego typu tramwajów (przy 44 składach ogółem). Zakup nowoczesnych tramwajów (20-27 sztuk) zgłoszony również został jako propozycja miasta do kontraktu regionalnego. Niezależnie od tego, miasto ma podpisaną umowę z Pesą na dostarczenie 15 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych tramwajów niskopodłogowych do obsługi nowej linii do Fordonu.
Zmiany w cenach biletów i ulgachZmiany w planie transportowym dotyczyć mają również cen biletów i zasad udzielania ulg na przejazdy. - Chciałbym zaproponować radnym wprowadzenie zmian w taryfikatorze biletów. Pierwsza propozycja dotyczy podniesienia wieku osób upoważnionych do bezpłatnych przejazdów z obowiązujących obecnie w Bydgoszczy 65 lat do 70 lat - jak to ma miejsce w większości dużych, polskich miast - wyjaśnił prezydent miasta. - Jednocześnie, chcę zaproponować obniżenie ceny jednorazowego biletu komunikacji miejskiej z 3,20 zł do 3 zł. Zamierzam także wyjść z propozycją zniesienia prawa do bezpłatnych przejazdów dla wszystkich pracowników MZK na rzecz 100 proc. ulgi dla kierowców komunikacji podróżujących w godz. od 22 do 6 rano. W ramach naszych działań prorodzinnych, chcę przygotować prawdopodobnie na październikowe obrady Rady Miasta pakiet ulg dla rodzin wielodzietnych, korzystających z udogodnień programu Bydgoska Rodzina 3 Plus - wyjaśnił Rafał Bruski. - Po pierwsze, zaproponuję dla posiadaczy karty 50-procentową ulgę w stosunku do obecnych cen biletów miesięcznych, co oznaczałoby, że bilety miesięczne rodzice mogliby nabywać z 50-proc. zniżką, a dzieci - za 25 proc. wartości. Dodatkowo, dla rodzin mających czworo i więcej dzieci ulga ta wyniosłaby 100 proc., a ponadto wszyscy posiadacze Bydgoskiej Karty Rodzinnej w soboty, niedziele i święta podróżowaliby komunikacją miejską za darmo - dodał prezydent Rafał Bruski.
Więcej