W niedzielę (6 grudnia) tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską. Torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują linie nr 2, 9 i 11.
Pierwszy tramwaj linii nr 2 przyjechał na rondo Kujawskie od strony węzła Szarych Szeregów zgodnie z rozkładem o 4:38. Pokonanie nowego torowiska w wykopie i dojazd do przystanku na Zbożowym Rynku zajęło Swingowi około 2 minut. Całą trasę z Kapuścisk do Lasu Gdańskiego dwójka pokonuje w 30 minut. Nowym torowiskiem kursują również nowe linie nr 9 (Rycerska – Dworzec kolejowy – Kujawska – Wojska Polskiego- Szpitalna – Glinki) i 11 (Bielawy – Gdańska – Kujawska – Wojska Polskiego – Wyżyny).
Na pierwszych bydgoszczan korzystających z nowych linii czekało kilka drobnych niespodzianek: miejskie gadżety, okolicznościowe kartki i słodki poczęstunek. Wielu mieszkańców górnego tarasu Bydgoszczy czekała na tę inwestycję od wielu lat. Plany związane z budową nowego torowiska powstawały wraz z pierwszymi blokami na Wyżynach na początku lat 70. XX wieku.
– Budowa torowiska to najważniejszy element rozbudowy ul. Kujawskiej – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Dzięki niemu skróciliśmy czas podróży między innymi pomiędzy osiedlami górnego tarasu oraz centrum miasta. Udało się tę inwestycję połączyć z zakupem 15 nowoczesnych tramwajów. To kolejny element związany ze wzmacnianiem transportu publicznego i zarazem inwestycja pokazująca jak mądrzę korzystamy z unijnych funduszy. Przed nami kolejne duże zadanie związane z budową nowych mostów i torowiska pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską – dodaje.
Nowe linie zapewniają mieszkańcom osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki szybszy dojazd do centrum i możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta. Docelowo linia nr 11 zostanie wydłużona do Fordonu po wybudowaniu nowego mostu w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Więcej o nowym układzie komunikacyjnym
tutaj.
Arteria w nowej odsłonie
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych. W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie jeszcze buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację. Tramwaje na ul. Kujawskiej kursować będą w wykopie. Konstrukcja była niezbędna by zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek. Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem. Do połowy przyszłego roku dokończone zostaną prace przy budowie ostatnich jezdni, dróg rowerowych i chodników. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów. Warto podkreślić, że podczas budowy zastosowano też inne rozwiązania przyjazne dla środowiska. Smarownice są zasilane energią z paneli fotowoltaicznych. Bezpodsypkowe torowisko i specjalne nawierzchnie na jezdniach mają natomiast ograniczyć hałas.
Wartość całego przedsięwzięcia, które wcześniej objęło także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 niskopodłogowych tramwajów to ponad 360 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) wyniesie ponad 218 mln zł.
Trochę historii
Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ul. Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70 XX wieku. Były związane z powstaniem osiedla Wyżyny. Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z 1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jej przedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół do centrum miasta.
Rok później Miejska Rada Narodowa zatwierdziła dokument, który zakładał nie tylko budowę nowego połączenia tramwajowego, ale również tzw. Arterii Średnicowej od dawnego Zachemu do placu Poznańskiego (obecne ulice Wojska Polskiego i L. Solskiego). Torowisko, od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej, powstało w 1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstała jezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. L. Solskiego).
W kolejnych latach kilkukrotnie próbowano przygotować budowę, dość krótkiego odcinka torów o długości około 600 metrów, wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji. Największym wyzwaniem była stosunkowo duża różnica wysokości terenu i związane z tym koszty zadania. Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania, którzy rozpoczęli pracę.
Prace w terenie rozpoczęły się w lutym ubiegłego roku. Inwestycja została skoordynowana między innymi z przebudową całe sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez MWIK. W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Toruńskiej i Zbożowym Rynku. W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.
Inwestycja w liczbach:
Długość nowego i zmodernizowanego torowiska: ok. 1,2 km
Liczba tramwajów zakupionych do obsługi tras: 15 sztuk
Różnica poziomów pomiędzy rondem Kujawskim i Zbożowym Rynkiem – 24 m
Koszt prac budowlanych na Kujawskiej – 174 mln zł
Historia torowiska na ul. Kujawskiej w pigułce:
1970 – torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej