Partner serwisu
Przestrzeń

Bydgoszcz: Tramwaj na Szwederowie z decyzją środowiskową

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

Bydgoszcz uzyskała decyzję środowiskową dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie. To ważny i niezbędny krok do rozpoczęcia oczekiwanej inwestycji. Projektanci opracowali również wizualizacje trasy. To jedno z kilku tramwajowych zadań, które miasto zamierza zrealizować w najbliższych latach.

– W ciągu ostatniej dekady nadrobiliśmy olbrzymie zaległości w komunikacji tramwajowej. Wymieniliśmy połowę tramwajów, zbudowaliśmy kilka nowych torowisk. Chcemy ten pozytywny trend kontynuować. Jednym z priorytetów jest budowa nowej trasy przez Szwederowo, na którym mieszka około 30 tysięcy bydgoszczan. W I etapie położymy tory wzdłuż ul. Solskiego do ul. I. Skorupki. Jednak cały czas intensywnie pracujemy nad tym, by przystąpić też do kolejnego etapu tej inwestycji tak, by powstała kompletna nowa trasa łącząca rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Warto podkreślić, że obecnie realizujemy szereg innych tramwajowych projektów, które usprawnią poruszanie się po mieście m.in. budowę przystanków wiedeńskich, modernizację torowiska na ul. Toruńskiej i intensywnie przygotowujemy się do przebudowy ronda Jagiellonów. W tym roku planujemy zlecić opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy połączenia tramwajowego pętli przy Rycerskiej z ul. Chocimską oraz połączenia pętli przy ul. Chodkiewicza z rondem Fordońskim w śladzie al. Wyszyńskiego – mówi Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.

Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo, od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego, a trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Bydgoszcz przekonuje, że wymaga to dostosowania ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczone zostanie dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej. Na trasie powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą kieszeniowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka).

Za ul. ks. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której miasto posiada gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.

Prace projektowe realizuje firma Progreg. Uzyskano już decyzję środowiskową dla tego zadania. Określa ona szereg rozwiązań, które w trakcie prac pozwolą zminimalizować jej wpływ na środowisko. W ciągu pół roku ma być uzyskane zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wniosek o jej wydanie został złożony w czerwcu 2024 roku. Decyzja ZRID pozwoli przystąpić do postępowania przetargowego mającego na celu wyłonienia w przetargu wykonawcy robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyto dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane szacowane są na okres około 24 miesięcy.

Obecnie projektowana jest docelowa siatka połączeń uwzględniającą także realizację II etapu inwestycji, czyli doprowadzenie torowiska do ronda Grunwaldzkiego. Na jej podstawie powstanie rozwiązanie tymczasowe uwzględniające dojazd do pętli Bielicka. Te rozwiązania będą również przedmiotem analiz i konsultacji m.in. ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz. Wizualizacje nowej pętli w Lesie Gdańskim

Komunikacja

Bydgoszcz: Trwa projektowanie torowiska na Szwederowo. Będzie zielono

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Witold Urbanowicz 16 marca 2023

Zobacz również:

Bydgoszcz. Wizualizacje nowej pętli w Lesie Gdańskim

Komunikacja

Bydgoszcz: Trwa projektowanie torowiska na Szwederowo. Będzie zielono

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Witold Urbanowicz 16 marca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5