Bydgoszcz rozstrzygnęła przetarg na budowę trasy tramwajowej w ciągu Kazimierza Wielkiego. W ramach inwestycji powstanie most nad Brdą, przebudowane zostaną przyległe odcinki torowisk i dróg. Zamówienie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Ostatecznie zwyciężyła Trakcja, która złożyła najtańsza ofertę.
Przedmiotem przetargu jest budowa nowego łącznika tramwajowego w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego oraz przebudowa torowisk w ciągu Perłowej (od Wojska Polskiego do Toruńskiej), Toruńskiej i Fordońskiej. W sumie zaprojektowano ok. 5411 m toru pojedynczego. Na obszarze tym znajduje się osiem peronów przystankowych (cztery w rejonie węzła Toruńska/Perłowa, dwa w węźle Toruńska/Kazimierza Wielkiego i dwa w węźle Fordońska/Kazimierza Wielkiego).
Na ul. Kazimierza Wielkiego pojawi się druga jezdnia. Tramwaj pojedzie środkiem. Wybudowany zostanie ok. 255-metrowy most tramwajowy i ok. 253-metrowy most drogowy nad Brdą. Przebudowane zostaną przyległe odcinki ulic Perłowej, Toruńskiej, Kazimierza Wielkiego, Oliwskiej, Iławskiej, Fordońskiej, Łęczyckiej i Łuczniczki.
Oferty poznaliśmy w I połowie grudnia. Wykonaniem prac budowlanych
zainteresowanych było aż 13 firm. Wszystkie propozycje przewyższały budżet zamawiającego, ale Bydgoszcz postanowiła dołożyć środki. Ostatecznie dzisiaj (24 lutego) postępowanie zostało rozstrzygnięte – wygrała Trakcja SA z ofertą na kwotę 153,6 mln zł. Zadecydowała o tym wyłącznie cena, gdyż w drugim z kryteriów wszyscy zaoferowali skrócenie czasu realizacji.
Na realizację inwestycji przeznaczono 26 miesięcy, przy czym same roboty mają zająć 24miesiące. W czasie inwestycji ma zostać utrzymany ruch komunikacji publicznej na wszystkich ulicach. W pierwszej kolejności mają być prowadzone prace w węźle z ul. Fordońską, a w drugiej – z Toruńską. Przejazd tramwajów w ciągu Fordońskiej i Toruńskiej ma być możliwy dzięki rozjazdom nakładkowym, będących w posiadaniu ZDMiKP. Zamawiający dopuszcza przerwy trwające po 57 godzin na montaż, przełożenie i demontaż rozjazdów.
Inwestycja, jak podkreśla Bydgoszcz, pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności. Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Nową przeprawą
kursować mają linie nr 7 (Kapuściska-Fordon) oraz 11 (Bielawy-Wyżyny-Fordon).