Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bydgoszcz zabierze drogę samochodom i odda ją tramwajom

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Bydgoszcz zabierze drogę samochodom i odda ją tramwajom
fot. UM Bydgoszcz
Bydgoszcz musi rozebrać i zbudować zupełnie nowy wiadukt tramwajowy na Wojska Polskiego. W trakcie prac tramwaje muszą dalej kursować, co będzie możliwe poprzez zwężeni jezdni i budowę tymczasowych torów na wiadukcie dla aut. Z przeprawy korzystają trzy linie tramwajowe o numerach 2, 9 i 11.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy właśnie rozpisał przetarg na zaprojektowanie i wykonanie nowego wiaduktu tramwajowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego nad Aleją Jana Pawła II - Wiadukt Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Obiekt powstał w 1978 roku, jednak jego użytkowanie rozpoczęło się dopiero w 1984 roku. Co ciekawe, pierwotnie na wiadukcie ułożono tor o rozstawie 1435 mm w związku z planami budowy nowego fragmentu sieci w oparciu o ten rozstaw kół, natomiast ostatecznie z tego pomysłu zrezygnowano, a wiadukt w ciągu Wojska Polskiego oddano do użytku już z torem 1000 mm.



mapa OpenRailwayMap

Zamawiający wymaga rozbiórki obecnego oraz budowy zupełnie nowego wiaduktu tramwajowego o długości około 112 metrów oraz maksymalnej szerokości 10,2 metra. Torowisko ma zostać wykonane w formie zabudowanej, tak aby możliwe stało się tam ewentualne wprowadzenie ruchu kołowego.

Najciekawszym elementem całej inwestycji jest wymóg stawiany wykonawcy, który dotyczy utrzymania ciągłości ruchu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego ((kursują tu trzy linie - “dwójka”, “dziewiątka” i “jedenastka”). Ma być to możliwe poprzez… wykonanie tymczasowego torowiska na wiadukcie, lub wiaduktach drogowych. ZDMiKP dopuszcza możliwość krótkotrwałego zawieszenia ruchu tramwajowego tylko w weekendy, w celu przepięcia i podłączenia tymczasowego torowiska do reszty sieci.

Tymczasowe tory wraz z siecią trakcyjną mają powstać na południowym wiadukcie drogowym lub ewentualnie na obu wiaduktach drogowych, o ile nie utrudni to budowy nowego obiektu tramwajowego. Jednocześnie ZDMiKP wymaga także, żeby auta miały do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (obecnie w każdym kierunku kierowcy korzystają z dwóch pasów).

Torowisko tymczasowe zaprojektować tak, by jego budowa i eksploatacja nie uszkadzała istniejących wiaduktów drogowych i ich wyposażenia poprzez np. ułożenie na matach gumowych. Na dojazdach do wiaduktu istniejące torowisko należy dostosować do torowiska objazdowego, w szczególności wysokościowo, by pojazdy wieloczłonowe mogły bezproblemowo wjeżdżać na torowisko objazdowe i z niego zjeżdżać (tymczasowe torowisko tramwajowe prawdopodobnie będzie usytuowane znacznie wyżej, niż istniejące).

Do prowadzenia ruchu tramwajowego na wiaduktach drogowych zaprojektować i wybudować sieć trakcyjną płaską zawieszoną na słupach lub bramownicach opartych bezinwazyjnie na istniejących wiaduktach drogowych (np. bramownice balastowane, stawiane na matach gumowych ze słupami w układzie kozłowym). Zabudowa docelowa torowiska w postaci płyty betonowej/żelbetowej.

Całość inwestycji - projekt + realizacja prac budowlanych ma potrwać 18 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz coraz bliżej przebudowy pętli Las Gdański

Komunikacja

Bydgoszcz coraz bliżej przebudowy pętli Las Gdański

UM Bydgoszcz 10 kwietnia 2025

Modernizacja bydgoskiej zajezdni na półmetku

Komunikacja

Modernizacja bydgoskiej zajezdni na półmetku

UM Bydgoszcz 02 kwietnia 2025

Bydgoszcz. Zbliża się powrót tramwajów na Most Pomorski

Komunikacja

Bydgoszcz. Postępy w modernizacji torów Toruńskiej

Przestrzeń

Bydgoszcz. Plac Praw Kobiet z przystankami wiedeńskimi

Komunikacja

Zobacz również:

Bydgoszcz coraz bliżej przebudowy pętli Las Gdański

Komunikacja

Bydgoszcz coraz bliżej przebudowy pętli Las Gdański

UM Bydgoszcz 10 kwietnia 2025

Modernizacja bydgoskiej zajezdni na półmetku

Komunikacja

Modernizacja bydgoskiej zajezdni na półmetku

UM Bydgoszcz 02 kwietnia 2025

Bydgoszcz. Zbliża się powrót tramwajów na Most Pomorski

Komunikacja

Bydgoszcz. Postępy w modernizacji torów Toruńskiej

Przestrzeń

Bydgoszcz. Plac Praw Kobiet z przystankami wiedeńskimi

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5