Bydgoszcz musi rozebrać i zbudować zupełnie nowy wiadukt tramwajowy na Wojska Polskiego. W trakcie prac tramwaje muszą dalej kursować, co będzie możliwe poprzez zwężeni jezdni i budowę tymczasowych torów na wiadukcie dla aut. Z przeprawy korzystają trzy linie tramwajowe o numerach 2, 9 i 11.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy właśnie rozpisał przetarg na zaprojektowanie i wykonanie nowego wiaduktu tramwajowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego nad Aleją Jana Pawła II - Wiadukt Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Obiekt powstał w 1978 roku, jednak jego użytkowanie rozpoczęło się dopiero w 1984 roku. Co ciekawe, pierwotnie na wiadukcie ułożono tor o rozstawie 1435 mm w związku z planami budowy nowego fragmentu sieci w oparciu o ten rozstaw kół, natomiast ostatecznie z tego pomysłu zrezygnowano, a wiadukt w ciągu Wojska Polskiego oddano do użytku już z torem 1000 mm.
mapa OpenRailwayMap
Zamawiający wymaga rozbiórki obecnego oraz budowy zupełnie nowego wiaduktu tramwajowego o długości około 112 metrów oraz maksymalnej szerokości 10,2 metra. Torowisko ma zostać wykonane w formie zabudowanej, tak aby możliwe stało się tam ewentualne wprowadzenie ruchu kołowego.
Najciekawszym elementem całej inwestycji jest wymóg stawiany wykonawcy, który dotyczy utrzymania ciągłości ruchu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego ((kursują tu trzy linie - “dwójka”, “dziewiątka” i “jedenastka”). Ma być to możliwe poprzez… wykonanie tymczasowego torowiska na wiadukcie, lub wiaduktach drogowych. ZDMiKP dopuszcza możliwość krótkotrwałego zawieszenia ruchu tramwajowego tylko w weekendy, w celu przepięcia i podłączenia tymczasowego torowiska do reszty sieci.
Tymczasowe tory wraz z siecią trakcyjną mają powstać na południowym wiadukcie drogowym lub ewentualnie na obu wiaduktach drogowych, o ile nie utrudni to budowy nowego obiektu tramwajowego. Jednocześnie ZDMiKP wymaga także, żeby auta miały do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (obecnie w każdym kierunku kierowcy korzystają z dwóch pasów).
Torowisko tymczasowe zaprojektować tak, by jego budowa i eksploatacja nie uszkadzała istniejących wiaduktów drogowych i ich wyposażenia poprzez np. ułożenie na matach gumowych. Na dojazdach do wiaduktu istniejące torowisko należy dostosować do torowiska objazdowego, w szczególności wysokościowo, by pojazdy wieloczłonowe mogły bezproblemowo wjeżdżać na torowisko objazdowe i z niego zjeżdżać (tymczasowe torowisko tramwajowe prawdopodobnie będzie usytuowane znacznie wyżej, niż istniejące).
Do prowadzenia ruchu tramwajowego na wiaduktach drogowych zaprojektować i wybudować sieć trakcyjną płaską zawieszoną na słupach lub bramownicach opartych bezinwazyjnie na istniejących wiaduktach drogowych (np. bramownice balastowane, stawiane na matach gumowych ze słupami w układzie kozłowym). Zabudowa docelowa torowiska w postaci płyty betonowej/żelbetowej.
Całość inwestycji - projekt + realizacja prac budowlanych ma potrwać 18 miesięcy od momentu zawarcia umowy.