W poniedziałek (4 listopada) rozpoczną się pierwsze prace przy gruntownej modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej. Wykonawca w pierwszej kolejności zmodernizuje odcinek od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej. Tramwaje linii nr 4, 6 i 8 tymczasowo skierowane zostaną przez nowy most Kazimierza Wielkiego. Inwestycja w kolejnych etapach obejmie szereg innych elementów związanych m.in. z budową dróg rowerowych i chodników, czy też przebudowę pętli Stomil.
Z początkiem roku Bydgoszcz podpisała umowę na modernizację torowiska na ul. Toruńskiej od nowych mostów do zajezdni (ona również
przechodzi obecnie gruntowną modernizację i to pod "ruchem"). Wiosną rozszerzono to zadanie o kolejne
odcinki ul. Toruńskiej: od ul. Perłowej do ronda Toruńskiego oraz od zajezdni do pętli „Stomil”.Inwestycja za ponad 131 mln złotych
Łączna wartość inwestycji realizowanej w trybie
zaprojektuj i wybuduj to ponad 131 mln zł. Jej zakres obejmuje m.in. wymianę: torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia. Modernizowane będą wszystkie przejazdy przez torowisko. Przebudowane zostanie kompleksowo skrzyżowanie ulic Toruńska- Kielecka -Sporna oraz pętla tramwajowa Stomil, o czym szerzej
pisaliśmy tutaj.
Dzięki tej inwestycji tramwaje szybciej i bezpieczniej przejadą przez kluczowy odcinek łączący bydgoską sieć z zajezdnią. W zakres inwestycji wejdzie też część drogowa zakładająca przede wszystkim wybudowanie infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz infrastruktury dla pieszych (z chodnikami z płyt betonowych) na odcinkach od ul. Filmowej do ul. Kazimierza Wielkiego oraz od al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do pętli tramwajowej Stomil. Zostaną przebudowane wszystkie perony tramwajowe, które dostosowane zostaną do nowoczesnych tramwajów typu Pesa. Zaplanowano też bezpieczne, doświetlone przejścia dla pieszych.
Największe zmiany zajdą na skrzyżowaniu ulic Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie zostanie przebudowane całe skrzyżowanie, powstaną wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo rowerowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zmianie ulegnie lokalizacja peronów autobusowych oraz tramwajowych. Dodatkowo dla bezpieczeństwa wprowadzona zostanie sygnalizacja świetlna.
Po zakończeniu prac, w roku 2026, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Miasto planuje całkowitą wymianę wysokopodłogowych Konstali na nowe Swingi z Pesy. Ich dostawy trwają już od wielu miesięcy. Jak na razie Bydgoszcz
zamówiła 40 nowych Swingów.
Ruszają pierwsze prace
W związku z zakończeniem prac projektowych i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń dla odcinka od ronda Toruńskiego do Perłowej wykonawca w poniedziałek (4 listopada) zamierza rozpocząć roboty budowlane. W celu przyspieszenia robót ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej zostanie wstrzymany co pozwoli na realizacje robót na obu torach jednocześnie. Dodatkowo przebudowane zostaną dwa perony tramwajowe zlokalizowane przy rondzie Toruńskim. W związku z tym tramwaje linii nr 4, 6 i 8 będą korzystać z objazdu przez nowy most Kazimierza Wielkiego i ulicę Toruńską. Wszystkie kursy zjazdowe będą też odbywać się przez nowy most Kazimierza Wielkiego. W trakcie prac obie jezdnie ul. Toruńskiej będą przejezdne. Mogą występować miejscowe zawężenie jednego pasa ruchu. Takie zwężenia wystąpią na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej na kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty zostanie jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych. Ponadto zawężony zostanie również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego. Szczegóły zmian dostępne są na stronie ZDMIKP. Rolę komunikacji zastępczej na odcinku od przystanku Kazimierza Wielkiego do przystanku Zbożowy Rynek przejmie kursująca na tej trasie linia autobusowa nr 76.
Prace na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Kazimierza Wielkiego zajmą około pól roku, natomiast na odcinkach od alei Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do ul. Równej oraz od ul. Równej rozpoczną się w przyszłym roku. Cały kontrakt ma być finalizowany do końca 2026 roku.