Bydgoszcz chce zbudować ponad 3-kilometrową trasę przez Szwederowo, która ma połączyć ze sobą Rondo Kujawskie i Grunwaldzkie. Pokazujemy jak ma przebiegać nowa trasa oraz gdzie powstaną nowe przystanki dla podróżnych. Bydgoszcz planuje też poszerzenie ulicy Pięknej, co będzie się wiązało z licznymi wyburzeniami.
Bydgoszcz niedawno pochwaliła się
wizualizacjami pętli tramwajowej w Lesie Gdańskim, która ma przejść przebudowę i rozbudowę dzięki środkom z programu FEnIKS. Przy okazji publikacji wizualizacji
miasto napisało o kolejnych liniach tramwajowych, które będzie chciał zbudować samorząd. Chodzi mianowicie o odcinki biegnące przez Szwederowo, Bocianowo oraz przez Bartodzieje.
Trasa przez Szwederowo to priorytet
W związku z tym poprosiliśmy władze miasta o odpowiedź na pytanie o to, która trasa będzie realizowana w pierwszej kolejności a które powstaną później.
– Budowa linii na Szwederowo jest priorytetem, realizowanym w dwóch etapach - I od ronda Kujawskiego do Bielickiej, nad którym trwają już zaawansowane prace projektowe oraz II od Bielickiej do ronda Grunwaldzkiego. Dodatkowo II etap uwzględnia budowę rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Szubińskiej w kierunku Błonia. Kolejnymi krokami w rozwoju bydgoskiej sieci tramwajowej ma być budowa trasy przez Bocianowo oraz odcinka od pętli Bielawy do Ronda Fordońskiego, których koncepcje konsultowaliśmy już z mieszkańcami – mówi nam Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Błonie i Plac Poznański w dalszej perspektywie
Stachowiak dodała też, że miasto jak na razie nie dysponuje żadnym opracowaniem koncepcyjnym
dotyczącym budowy trasy tramwajowej na Błonie, natomiast samorząd docelowo widzi tam tory, co zresztą zostało uwzględnione w nowym studium kierunków zagospodarowania przestrzennego.
– Plan zrównoważonej mobilności wskazał także konieczność przeanalizowania w przyszłości
połączenia tramwajowego pomiędzy placem Poznańskim i rondem Bernardyńskim – przypomina rzeczniczka prezydenta Bydgoszczy.
Elastyczność sieci i dostęp dla kolejnych osiedli
Przedstawicielka magistratu przedstawiła też uzasadnienie realizacji akurat tych tras tramwajowych.
– Realizacji wszystkich inwestycji, szczególnie tak kapitałochłonnych, zawsze wynika przede wszystkim z możliwości pozyskiwania zewnętrznych funduszy. Wybrane do realizacji zadania mają przede wszystkim zapewnić większą elastyczność funkcjonowania naszej sieci tramwajowej i jednocześnie lepiej skomunikować osiedla z dużą liczbą mieszkańców (m.in. Szwederowo, Górzyskowo, Bartodzieje, Śródmieście) – przekazała Marta Stachowiak.
Bydgoszcz dysponuje już opracowaniami koncepcyjnymi dotyczącymi budowy tras przez Bocianowo, od pętli Bielawy do Ronda Fordońskiego oraz najdłuższej z nich, łączącej rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Postanowiliśmy przybliżyć je na naszych łamach. Na pierwszy ogień bierzemy więc najdłuższy odcinek, od Ronda Kujawskiego do Ronda Grunwaldzkiego, poprzez trasę w ulicach Solskiego, Pięknej, Szubińskiej oraz Kruszwickiej.
Będą rozjazdy na Błonie
Samorząd zdecydował o podziale tego sporego zadania – budowa łącznie 3,4 kilometra torów, na dwie części. W ramach pierwszej z nich powstanie 1,6-kilometrowy odcinek torów od ronda Kujawskiego do ulicy ks. Ignacego Skorupki wraz z pętlą tramwajową przy Bielickiej. Pozostała część trasy powstanie w ramach drugiego etapu.
Aktualnie projektowanie pierwszej części nowej
trasy dobiega końca, a jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na właściwe prace budowlane. Na całej trasie zaplanowano wykonanie 35-metrowych przystanków, które mają znaleźć się na wysokości ulicy Ugory / Marii Konopnickiej oraz w rejonie nowej pętli Bielicka – łącznie 3 perony, które są dobrze widoczne na poniższych rysunkach.
Trzecia para przystanków zostanie zlokalizowana na wysokości Juliusza Kossaka, natomiast czwarty zespół przystankowy zostanie ulokowany na skrzyżowaniu Szubińskiej i Pięknej. W tym przypadku pojawią się trzy przystanki, dwa na Szubińskiej (jeden w kierunku Błonia a drugi w kierunku centrum) oraz trzeci ulokowany już na ulicy Pięknej – dla tramwajów jadących w kierunku pętli Bielicka.
Projekt zakłada, że na wspomnianym skrzyżowaniu zostaną wykonane rozjazdy i fragment toru w kierunku osiedla Błonie wraz ze wspomnianym przystankiem, dzięki czemu w kolejnych latach będzie można myśleć o doprowadzeniu tramwaju również na to osiedle, co także znajduje się w planach miasta, choć nieco odleglejszych.
Długi przystanek przy Placu Poznańskim i wyburzenia na Pięknej
Kolejna para przystanków znajdzie się dopiero za Placem Poznańskim. Co ciekawe, przystanek w kierunku centrum ma mieć długość 70, a nie 35 metrów (tym fragmentem trasy ilustrujemy zdjęcie tytułowe).
Ostatnia para przystanków ma być zlokalizowana tuż przed Rondem Grunwaldzkim (patrząc od strony Błonia) oraz za rondem (patrząc od strony centrum czy też Wilczaka). Nowa trasa dowiąże się do obecnego torowiska na Rondzie z możliwością jazdy zarówno w kierunku centrum miasta jak i w kierunku Nakielskiej, do pętli Wilczak.
Niestety miasto wciąż projektuje rozbudowany układ drogowy, bowiem po obu stronach torowiska ma zostać utrzymana dwujezdniowa, dwupasmowa trasa dla aut, która pojawi się także na ulicy Pięknej. Obecnie w tym miejscu kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie w każdym z kierunków. Rozbudowa układu drogowego wraz z budową torowiska będzie skutkowała wyburzeniami sporej liczby budynków (mieszkalnych czy garaży). Przypomnijmy, że podobne działania realizowano przy okazji budowy trasy w ciągu ulicy Kujawskiej.
Wszystkie mapy uzyskaliśmy z ZDMiKP w Bydgoszczy.