fot. Flickr/Fotopolska.eu, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.orgKultowy tramwaj 43 bis na rynku w Lutomiersku
Trwa opóźniona modernizacja linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Nie jest natomiast pewne, czy kiedykolwiek ruch będzie wznowiony także na dalszym odcinku tej trasy – do Lutomierska. Witold Stępień, były marszałek województwa łódzkiego, twierdzi, że w realizacji niezbędnych prac infrastrukturalnych powinien pomóc urząd marszałkowski.
W styczniu opisywaliśmy na naszych łamach konflikt pomiędzy miastami Lutomiersk i Konstantynów Łódzki, które wzajemnie oskarżają się o brak działań niezbędnych do odtworzenia połączenia tramwajowego pomiędzy tymi miejscowościami. Linia 43B nie funkcjonuje od 2019 r., gdy łódzkie MPK zamknęło torowisko z uwagi na jego zły stan techniczny. Niezależnie od sporu lokalnych samorządów perspektywy przywrócenia komunikacji tramwajowej są aktualnie mgliste.
Gminy potrzebują wsparcia, nie tylko finansowego
Podczas sesji budżetowej Sejmiku Województwa Łódzkiego głos w sprawie przyszłości tramwaju zabrał Witold Stępień, dziś radny opozycyjnej Koalicji Obywatelskiej, a do 2018 r. – marszałek województwa łódzkiego. – Trwa opóźniona budowa trasy z Łodzi do Konstantynowa. Prośba o to, by pomyśleć o kolejnym kroku, tzn. o Lutomiersku – wyraził swoje poparcie dla idei odtworzenia przejezdności. Przypomniał też, że w modernizację niszczejącego torowiska musiałyby zaangażować się obie gminy, co stanowi aktualnie duży problem z uwagi nie tylko na brak porozumienia, ale i na konieczność poniesienia dużych wydatków, które byłyby trudne do uniesienia przez małe podłódzkie miasta.
– Warto byłoby, by samorząd województwa spróbował koordynować prace – stwierdził samorządowiec. Potencjalnie mogłoby to sprzyjać osiągnięciu kompromisu, ale nie rozwiązałoby kłopotów z zabezpieczeniem środków. Radą na to miałoby być natomiast wyasygnowanie pewnej sumy z kasy regionu.
KO patrzy dziś na tramwaj przychylniej
Były marszałek zasugerował, by UMWŁ wsparł gminy poprzez finansowanie czy współfinansowanie dokumentacji projektowej przebudowy. – Obie gminy prowadzą wiele inwestycji – argumentował, wskazując na ich trudną sytuację budżetową. Dodał, że w dłuższej perspektywie czasowej powinno się zaplanować możliwość udzielenia kilkudziesięciomilionowej dotacji z zarządzanych przez region funduszy europejskich na samą realizację robót.
To stanowisko znaczące wobec zbliżających się wyborów samorządowych. Tym niemniej należy zaznaczyć, że poprzednia koalicja PO – PSL stała co do zasady na stanowisku, że funkcjonowanie tramwajów podmiejskich jest sprawą gmin. Choć administracja Witolda Stępnia zapewniła częściowo np. finansowanie zrealizowanej już przebudowy linii pabianickiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, nie podejmowała kroków w zakresie przejęcia części finansowania funkcjonowania czy remontu infrastruktury tramwajowej. Nie koordynowała też prac związanych z planowanymi wówczas inwestycjami na linii pabianickiej czy niezrealizowanej do dziś przebudowy odcinka do Ozorkowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.