W Bytomiu postępuje modernizacja ulicy Piekarskiej, po której kursuje linia tramwajowa 38. Inwestycja ma nadać nową jakość tej części miasta, a dzięki nowym łukom torowym, tramwaje z Piekarskiej będą mogły w końcu docierać do Placu Sikorskiego. Jak na razie inwestycja postępuje bez opóźnień i ma zostać ukończona na początku lipca bieżącego roku.
Tramwaje Śląskie prowadzą aktualnie
inwestycję dotyczącą modernizacji linii tramwajowej na ulicy Piekarskiej w Bytomiu. Prace na tym odcinku śląskiej sieci tramwajowej rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Piekarską kursuje linia tramwajowa numer 38, która jest obsługiwana wagonami dwukierunkowymi. Po modernizacji na linii ma pojawiać się krótki Moderus Gamma oraz historyczna “Enka”.
Dwa nowe łuki torowe usprawnią sieć tramwajową w mieście
Dzięki inwestycji, która obejmuje swoim zakresem nie tylko torowisko i sieć trakcyjną, ale również gruntowną przebudowę ulicy Piekarskiej, ten fragment Bytomia ma zyskać zupełnie nowy blask. Co istotne, w ramach prac powstaną dwie nowe relacje skrętne, dzięki czemu tramwaje będą mogły teraz dojeżdżać do Placu Sikorskiego, gdzie kończą i zaczynają swój bieg inne linie tramwajowe. Nowe łuki torowe powstaną więc na skrzyżowaniu Piekarskiej i Sądowej oraz Sądowej i Powstańców Warszawskich.
Prace pozwolą też na stworzenie dwutorowej krańcówki na ostatnim przystanku linii 38, a więc na przystanku Bytom Powstańców Śląskich.
Prace realizowane bez opóźnień
Jak więc przebiega ta inwestycja oraz czy termin jej realizacji,
określony na 2 lipca bieżącego roku, zostanie dotrzymany?
– Jest to inwestycja wspólna z Miastem Bytom, gdzie mamy osobne umowy z generalnym wykonawcą i rozdzielne zakresy realizacji, które jednak są ze sobą ściśle powiązane. Jeśli chodzi o zakres tramwajowy, to na dziś generalny wykonawca nie zgłaszał konieczności zmiany umownego terminu zakończenia inwestycji, a prace w zakresie tramwajowym postępują. Termin zakończenia inwestycji określony w umowie, tj. 2 lipca 2023 r. jest terminem obowiązującym. Na ten moment nie mamy przesłanek, żeby ten termin zmieniać – mówi nam rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich, Andrzej Zowada.
Zowada przekazał nam też, że w pierwszej kolejności prace objęły przebudowę ulicy Sądowej wraz ze skrzyżowaniem tej ulicy z ulicą Powstańców Warszawskich, tak aby jak najszybciej przywrócić ruch tramwajowy w tej części Bytomia.
Montaż szyn i słupów trakcyjnych
– Na ul. Piekarskiej prace toczą się na całej długości. Na odcinkach Smolenia – Piłsudskiego, Wrocławska – Sądowa oraz Żeromskiego – Smolenia wykonawca przystąpił do układania płyt torowych, a częściowo już także do montażu szyn. W najbliższym czasie prace w tych zakresach będą kontynuowane. Zabudowanych jest 70% fundamentów pod słupy trakcyjne i posadowiono 50% słupów trakcyjnych. Na pozostałych odcinkach trwają roboty głównie w zakresie miejskim, m.in. przebudowa kanalizacji, odwodnienia, sieci wodociągowej, konstrukcji i podbudowy drogi. Częściowo wykonywane jest także koryto i warstwy stabilizacyjne pod przyszłe torowisko – dodał rzecznik śląskiego przewoźnika.
Widać też już nowy łuk torowy, który pozwoli tramwajom skręcać z Piekarskiej w Sądową, co dobrze ilustrują zdjęcia w galerii artykułu.