Budowa dworca przy pl. Wolskiego i dwóch przystanków w Stroszku i Karbiu to jeden z priorytetów Bytomia na najbliższe lata. Aby je zrealizować, a tym samym zwiększyć atrakcyjność komunikacji publicznej w mieście, gmina stara się o pozyskanie 100 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Bytomski projekt „Mobilna Metropolia - budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” został dopuszczony przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej do ubiegania się o dofinansowanie. To pierwszy etap na drodze do pozyskania unijnych środków.
– Przebudowa głównych dróg w mieście, linii tramwajowych oraz dworca kolejowego sprzyja poprawie komunikacji w naszym mieście. Aby jednak zwiększyć jej atrakcyjność konieczna jest budowa centrów przesiadkowych, które umożliwią mieszkańcom szybkie połączenie różnymi środkami komunikacji – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Planujemy budowę trzech centrów przesiadkowych przy pl. Wolskiego, w Stroszku w rejonie stacji kolejowej Bytom-Stroszek oraz w Karbiu w rejonie stacji kolejowej Bytom-Karb – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Bytomski projekt „Mobilna Metropolia - budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku, która w czerwcu uzyskała już pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/.
Projekt złożony przez Miasto Bytom przewiduje budowę dworca przy pl. Wolskiego i dwóch przystanków: w Stroszku (w rejonie ul. Strzelców Bytomskich, gdzie przeniesiona zostanie stacja kolejowa Bytom-Stroszek) i Karbiu (w rejonie przebudowywanej stacji kolejowej Bytom - Karb). Oprócz nowoczesnego dworca i przystanków przesiadkowych projekt zakłada także przebudowę istniejących układów drogowych umożliwiających dojazd do nowych obiektów, budowę chodników, przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych oraz wprowadzenie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.
– Na budowę dworca i dwóch przystanków przesiadkowych staramy się o dofinansowanie w kwocie 100 mln zł ze środków Unii Europejskiej. Nasz projekt został już dopuszczony do pozyskania dofinansowania w trybie niekonkursowym, co oznacza, że w przypadku spełnienia wszystkich wymaganych kryteriów mamy pewność, że wnioskowane przez nas dofinansowanie otrzymamy w całości – mówi wiceprezydent Michał Bieda.
Budowa centrów przesiadkowych to nie tylko poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej w mieście, ale również alternatywa dla mieszkańców podróżujących samochodem do pracy, szkoły lub na zakupy. Warto dodać, że w Bytomiu trwa modernizacja kolejnych linii tramwajowych i dróg oraz przebudowywana jest najważniejsza linii kolejowa nr 131, w ramach której zmodernizowana zostanie stacja w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu i Bytomiu - Stroszku. Ponadto budowana linia kolejowa do Pyrzowic oraz planowane nowe połączenie kolejowe z Rudą Śląską, a także powstanie kolei metropolitalnej będą miały wpływ na zwiększenie ruchu pasażerskiego przez Bytom.
Projekt „Mobilna Metropolia - budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” został wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Bytomia, a gmina w ciągu dwóch najbliższych lat zabezpieczy na przygotowanie dokumentacji 920 tys. zł z budżetu miasta.
Warto podkreślić, że projekt dotyczący budowy centrów przesiadkowych został wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Bytomia na najbliższe lata ze względu na procedury związane ze staraniami o pozyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS, czyli Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027. Nabór wniosków planowany jest między styczniem a czerwcem 2024 roku. Projekty, które spełnią wszystkie wymagane kryteria zawarte w regulaminie wyboru projektów pozyskają dofinansowanie, dzięki czemu ich realizacja będzie możliwa w kolejnych latach.
Warto przypomnieć, że miasto podejmował
o już próbę realizacji dworca autobusowego kilka lat temu. Ówczesne plany zakładały również,
aby nowy dworzec autobusowy został skomunikowany za pomocą tramwaju, co miało skutkować powrotem komunikacji szynowej na plac Wolskiego (tramwaje docierały tu do 1971 roku).