Prace związane z montażem nowego poszycia dachu hali peronowej dworca PKP w Bytomiu wchodzą w decydującą fazę. Wykonawca inwestycji – PORR SA – zakończył montaż deskowania, wykonał także ponad połowę nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej. Na ukończeniu jest montaż przeszklenia świetlików. Prace modernizacyjne trwają także na stacji Bytom-Karb i Bytom-Stroszek, a także na prawie wszystkich wiaduktach kolejowych na bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131.
– Trwająca przebudowa linii kolejowej nr 131 w Bytomiu weszła w decydujący etap. Prace budowlane zaawansowane są na całym odcinku obejmującym granice naszego miasta – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Realizacja tej ważnej dla miasta inwestycji z pewnością wpłynie na szybki, komfortowy i dogodny transport dla mieszkańców Bytomia i innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Dach hali peronowej z blachy cynkowo-tytanowej na ukończeniu
Wybudowana w 1929 roku hala peronowa dworca PKP w Bytomiu przechodzi prawdziwą metamorfozę. Po wykonaniu prac związanych z wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz montażem krokwi i deskowaniu, firma PORR SA przystąpiła do montażu nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz przeszklenia świetlików. Roboty te są już bardzo zaawansowane, a wykonawca do kwietnia planuje zakończyć prace związane z montażem nowego poszycia dachu poza ścianą boczną. Ze względu na prowadzone prace torowe konieczne jest tam zabezpieczenie szkła przed ewentualnym uszkodzeniem.
Łącznie wykonawca inwestycji będzie musiał wykonać nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej o powierzchni aż 5600 mkw.
Demontaż torów, budowa nowych peronów oraz przebudowa i remonty wiaduktów kolejowych
Przebudowa torów na odcinku linii nr 131 z Chorzowa Starego do Bytomia-Karbia weszła w kolejny etap dzięki zamknięciu ruchu towarowego. To umożliwiło demontaż sieci oraz torów, a także urządzeń sterowania ruchem kolejowym poza odcinkiem zapewniającym komunikację pasażerską Bytomia z Gliwicami. Na stacji w Bytomiu oraz przystankach kolejowych Bytom-Karb i Bytom-Stroszek wykonawca nadal realizuje przebudowę lub budowę peronów, zaś w rejonie przystanku kolejowego Bytom-Karb trwają także prace przygotowawcze do przebudowy torów w kierunku linii kolejowej nr 165 łączącej Karb z Bobrkiem.
Na całym bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131 przebudowywane lub remontowane są również wiadukty kolejowe. W planach wykonawca ma jeszcze remont wiaduktu nad linią tramwajową w Rozbarku łączącą Bytom z Chorzowem. Remont tego obiektu nie powinien mieć wpływu na kursowanie tramwajów łączących centrum z Rozbarkiem, Łagiewnikami i Chorzowem.
Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory-Nakło Śląskie
Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Na stacji w Bytomiu przebudowane zostaną trzy perony, które będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy. Przebudowywane są również dwa tunele umożliwiające dojście do peronów: główny łączący budynek dworca z peronami oraz zachodni, umożliwiający nie tylko dojście do peronów, ale także łączący pl. Wolskiego z Zamłyniem i przystankami tramwajowo-autobusowymi przy ul. Zabrzańskiej.
Na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowana zostanie stacja w Bytomiu przystanek kolejowy w Bytomiu - Karbiu, zaś przystanek Bytom - Północny zostanie przesunięty o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne. Ponadto poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.