Choć zima nie odpuszcza, trwają zaawansowane prace związane z montażem nowego poszycia dachu hali peronowej stacji w Bytomiu. Realizująca inwestycję firma PORR SA wykonała już montaż krokwi, kończy montaż deskowania oraz rozpoczęła pokrywanie dachu blachą cynkowo-tytanową. Pojawiły się już pierwsze przeszklenia świetlików. Roboty trwają także na dwóch pozostałych stacjach kolejowych w naszym mieście. W Karbiu wykonawca realizuje prace ziemne i torowe oraz rozpoczął budowę pierwszego peronu, zaś w Stroszku trwają przygotowania pod budowę krawędzi peronowej nowego przystanku kolejowego.
– Przebudowa linii kolejowych w naszym mieście to szansa na szybki, komfortowy i dogodny transport dla mieszkańców Bytomia do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – W 2021 roku zakończyła się przebudowa linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom-Zabrze Biskupice, obecnie trwają prace na Magistrali Węglowej, a w 2023 roku spółka PKP PLK podpisała umowę na opracowanie dokumentacji odtworzenia pasażerskiego połączenia kolejowego z Bytomia do Rudy Śląskiej Chebzie – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
Poszycie dachu hali peronowej z blachy cynkowo-tytanowej
Hala peronowa stacji przechodzi gruntowną modernizację. Wykonawca zakończył już prace związane ze wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym, zaś prace związane z montażem krokwi i deskowaniem są już prawie na ukończeniu. Równocześnie trwają także prace związane z ułożeniem nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz montażem przeszklenia świetlika i ścian szczytowych.
Łącznie wykonawca inwestycji będzie musiał wykonać nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej o powierzchni aż 5600 mkw.
Budowa peronów, przebudowa przystanków kolejowych w Karbiu i Stroszku oraz przebudowa wiaduktu nad ul. Dojazd
Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Na stacji w Bytomiu trwa budowa korpusów peronów nr 2 i 3 (peron 1 ze względu na stojące rusztowania niezbędne do przebudowy dachu hali peronowej zostanie wybudowany w kolejnych etapach robót). Do wszystkich trzech peronów pasażerowie będą mogli dostać się zarówno od strony tunelu dworcowego, gdzie trwają prace wykończeniowe, jak również zachodniego, który po remoncie /w zakresie aktualnej fazy prac/ został udostępniony mieszkańcom. Na perony z obydwu tuneli będą mogły dostać się również osoby z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy.
Intensywne roboty budowlane trwają także w rejonie przystanków kolejowych Bytom Karb i Bytom Stroszek. W Karbiu wykonawca realizuje prace ziemne i torowe oraz rozpoczął budowę pierwszego peronu. Z kolei na nowym przystanku kolejowym Bytom Stroszek w pobliżu wiaduktu kolejowego nad DK 11 rozpoczęły się prace przygotowujące pod budowę pierwszej krawędzi peronowej wraz z dojściami do peronu.
Oprócz przebudowy stacji i przystanków kolejowych na linii nr 131 w Bytomiu trwają również roboty budowlane związane z przebudową wiaduktów kolejowych. Nad ulicą Dojazd wykonawca przystąpił już do rozbiórki obiektu wraz z zabezpieczeniem nasypu kolejowego oraz rozpoczął prace ziemne pod nowy wiadukt.
Jakie jeszcze prace będą realizowane na linii nr 131 w Bytomiu
W 2024 roku realizowane będą oprócz robót związanych z przebudową hali peronowej, peronów na stacji Bytom, torów oraz przystanków kolejowych w Karbiu i Stroszku, także prace związane z przebudową wiaduktów kolejowych nad ul. Dojazd, Chorzowską, Sienną oraz Krzyżową. Prace będą realizowane również wewnątrz Lokalnego Centrum Sterowania przy ul. Składowej, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W nowo wybudowanym obiekcie zakończyły się wszystkie prace budowlane, a obiekt został już przekazany pod montaż urządzeń kolejowych.
Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie
Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory - Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.