Rozpoczął się kolejny etap prac związanych z modernizacją hali peronowej dworca PKP w Bytomiu. Wykonawca realizuje prace związane z piaskowaniem i wzmocnieniem stalowej konstrukcji hali, a jednocześnie rozpoczął już montaż deskowania pod poszycie nowego dachu hali peronowej, które będzie wykonane z blachy cynkowo-tytanowej.
– Przebudowa linii kolejowej nr 131 to inwestycja kolejowa ważna nie tylko ze względu na transport towarowy, ale również pasażerski. Jej przebudowa to szansa na szybszą i wygodniejszą kolej metropolitalną, ale przede wszystkim dogodne połączenie z innymi miastami Metropolii – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Hala peronowa z 1929 roku zmienia swoje oblicze
Trwa przebudowa pochodzącej z 1929 roku hali peronowej dworca PKP w Bytomiu. Wykonawca zrealizował już 70% prac związanych z piaskowaniem i wzmocnieniem konstrukcji hali peronowej oraz 60% robót malarskich. Rozpoczął się montaż krokwi, a następnie deskowania pod docelowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej. Oprócz nowego poszycia dachu, wykonawca zamontuje również przeszklenia na świetliku i ścianach szczytowych, zaś na ścianie szczytowej pojawi się nowy napis „BYTOM” w technologii ledowej. Gmina Bytom rozpoczęła już proces przejmowania w formie darowizny ze spółki PKP Polskiej Linie Kolejowej w Warszawie mających historyczną wartość dla miasta i mieszkańców napisów z nazwą stacji „BYTOM”. Po ich konserwacji miasto chciałoby umieścić go w przestrzeni publicznej.
Przebudowa peronów, wiaduktów, tunelu dworcowego i torowisk
Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania „Bytom”, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W nowo wybudowanym budynku trwają już prace związane z instalacjami wewnętrznymi /elektryka i instalacje sanitarne/, zaś na zewnątrz roboty związane z przyłączami.
Na stacji w Bytomiu trwa również cały czas budowa trzech nowych peronów wyspowych dwukrawędziowych, do których będzie dostęp zarówno od strony tunelu dworcowego, gdzie trwają już prace wykończeniowe, jak również zachodniego, który po remoncie został udostępniony mieszkańcom. Na perony z obydwu tuneli będą mogły dostać się także osoby z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy.
Zaawansowane prace trwają także na wiaduktach nad ul. Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich. Tam w rejonie Centrum Handlowego M1 powstanie nowy przystanek kolejowy Bytom-Stroszek, dzięki któremu pasażerowie podróżujący tramwajem lub autobusem z okolicznych osiedli będą mogli przesiąść się na pociąg.
Intensywne roboty budowlane związane z pracami torowymi, siecią trakcyjną oraz budową pozostałej infrastruktury kolejowej trwają także na dwóch odcinkach: w rejonie stacji Bytom wykonane zostały pierwsze rozjazdy i zabudowane nowe torowiska, zaś na odcinku stacja Bytom - Bytom Karb wykonawca zdemontował torowisko, wykonał fundamenty pod konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej, rozpoczął budowę nastawni w Karbiu. Trwają roboty budowlane nad wiaduktem kolei wąskotorowej.
Więcej o modernizacji linii kolejowej nr 131
można przeczytać tutaj.