Tramwaje Śląskie pracują nad sporym projektem inwestycyjnym, który ma poprawić stan infrastruktury. Nie ominie on także linii 38 – symbolu Bytomia. Nie chodzi przy tym wyłącznie o zmiany taborowe. Dzięki rozbudowie układu torowego linia będzie mogła zostać wydłużona do pl. Sikorskiego.
Niedawno pisaliśmy o planach Tramwajów Śląskich w zakresie taboru.
Trwające obecnie przetargi zakładają także dostawy dwóch tramwajów jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych. Jak przekazała spółka, są one zamawiane właśnie
z myślą o linii 38 i zastąpieniu starych eNek. Później Tramwaje Śląskie zapewniły jednak, że wiekowe tramwaje pozostaną, ale
będą kursować naprzemiennie z nowym taborem.
Jednotorowy charakter linii obecnie wymusza generalnie obsługę z wykorzystaniem wyłącznie jednej brygady (w wyjątkowych sytuacjach, gdy potrzeba wzmocnionej obsługi, jak w czasie Wszystkich Świętych, przez lata praktykowano kursowanie dwóch tramwajów w parze, jeden za drugim). Ten stan ma się jednak zmienić. Tramwaje Śląskie przymierzają się do przebudowy linii. – Zadanie jest inwestycją wspólną Tramwajów Śląskich i miasta Bytom. Poza modernizacją torowiska, budową platform przystankowych i nowej sieci trakcyjnej, w zakresie miejskim jest m.in. przebudowa jezdni, chodników, budowa ścieżki rowerowej, przebudowa instalacji podziemnych – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Dodatkowe tory i rozjazdyWprowadzenie dwóch brygad będzie możliwe dzięki rozbudowie infrastruktury torowej. – Poza dwoma końcami, na trasie w ul. Piekarskiej nie zaprojektowano mijanek. Fragment dwutorowy będzie przy Sądzie Rejonowym między rozjazdami z ul. Sądową a skrzyżowaniem z ul. Wrocławską. Dwa tory pojawią się również od skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich do peronów zlokalizowanych przy cmentarzu. Tam powstaną trzy platformy przystankowe z dwoma torami. Platformy powstaną po wschodniej stronie ul. Piekarskiej, a ruch samochodowy poprowadzony zostanie stroną zachodnią (przy zakładzie pogrzebowym Walicki) – wyjaśnia Zowada.
Rozbudowany ma być także układ rozjazdów. – Dodatkowy rozjazd w prawą stronę pojawi się na skrzyżowaniu ul. Piekarskiej i Sądowej, a także w lewo z ul. Sądowej w ul. Powstańców Warszawskich. Dzięki temu linia nr 38 będzie mogła kursować od Sądu w prawo w Sądową, następnie w lewo w Powstańców Warszawskich i dalej w lewo w ul. Moniuszki, przez pl. Sikorskiego w lewo w ul. Katowicką i dalej w prawo z powrotem w ul. Piekarską. Na skrzyżowaniu ul. Piekarskiej z ul. Powstańców Śląskich nie przewiduje się innego rozjazdu niż ten, dzięki któremu krańcówka będzie dwutorowa – opisuje rzecznik.
Przystanki niemal po staremuPrzystanki mają pozostać w dotychczasowych lokalizacjach, z ewentualnym przesunięciem o kilka metrów. – Zostanie zastosowana tradycyjna zabudowa platform przystankowych na chodnikach z wejściem do tramwaju z poziomu jezdni – mówi Andrzej Zowada. Nie przewidziano tutaj przystanków wiedeńskich.
Również i tutaj sieć trakcyjna nie będzie już przymocowana do budynków. – Sieć trakcyjna zostanie rozpięta na nowych słupach trakcyjnych, z których część będzie również pełnić funkcję słupów oświetleniowych. Powody są proste – po pierwsze uwolnimy elewacje budynków od urządzeń sieciowych i na budynki nie będą się przenosić drgania sieci, po drugie spółka nie będzie dłużej musiała ponosić kosztów związanych z opłatami z tego tytułu – mówi Zowada.
Tramwaje Śląskie zapewniają też, że na przebudowie nie ucierpią piesi. – Szerokość chodników będzie się wahać (w zależności od poprowadzenia ścieżki rowerowej czy usytuowania miejsc parkingowych) od ok. 2 do ponad 4 metrów – mówi Zowada.
Przebudowa w przyszłym rokuSpółka dysponuje już dokumentacją projektową. – Teraz następuje proces uzyskiwania m.in. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (występuje miasto Bytom) i pozwolenia na budowę. Następnie zostanie przygotowane i ogłoszone postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy prac – mówi Zowada. – Planujemy, że prace powinny rozpocząć się w II kwartale 2018 roku i potrwają do końca 2018 roku, choć oczywiście jest to zależne od tego, jak potoczy się proces pozyskania stosownych decyzji i pozwoleń, proces przygotowania przetargu i samo postępowanie przetargowe – zapowiada Zowada.