Budowa trzech centrów przesiadkowych: na pl. Wolskiego, w Stroszku i Karbiu to inwestycje, dzięki którym poprawi się funkcjonowanie komunikacji publicznej w Bytomiu. Miasto w oparciu o założenia powstałego w czerwcu 2024 roku programu funkcjonalno-użytkowego, złożyło dwa wnioski o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pierwszy z wniosków został już pozytywnie rozpatrzony, dzięki czemu Bytom pozyskał ponad 7 mln zł na budowę centrum przesiadkowego w Stroszku.
– Budowa dworca autobusowego
przy pl. Wolskiego i centrów przesiadkowych w Stroszku i Karbiu to jeden z priorytetów na najbliższe lata. Inwestycja ta poprawi funkcjonowanie transportu publicznego w mieście i sprawi, że korzystanie z połączeń autobusowo-tramwajowych, kolejowych, ale również uruchomionego w 2024 roku Metroroweru będzie jeszcze łatwiejsze – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Na podstawie analiz funkcjonalności centrów przesiadkowych i technologii ich budowy zawartych w programie funkcjonalno-użytkowym, wstępny koszt budowy trzech centrów przesiadkowych w Bytomiu został określony na około 70 mln zł. Miasto stara się o dofinansowanie do realizacji tej inwestycji z dwóch źródeł: Programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/ na kwotę prawie 41 mln zł oraz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach środków Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. To właśnie w ramach ZIT miasto pozyskało dofinansowanie na ponad 7 mln zł na budowę centrum przesiadkowego w Stroszku w rejonie wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich.
Co zakłada program funkcjonalno-użytkowy?
Program funkcjonalno-użytkowy to dokument, który nie tylko zawiera opis zadania, ale także wymagania m.in. architektoniczne, techniczne, materiałowe i funkcjonalne niezbędne do realizacji zadania.
– Program Funkcjonalno-Użytkowy określa kierunki i założenia dla każdego z trzech planowanych węzłów przesiadkowych w naszym mieście. Chcemy w nich zintegrować połączenia samochodowe, autobusowe, tramwajowe, kolejowe, rowerowe i piesze, aby ułatwić nie tylko podróżowanie w mieście, ale również sprawny i szybki transport do największych miast Metropolii – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Pozyskaliśmy już środki finansowe na budowę pierwszego z trzech centrów przesiadkowych – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
PFU zakłada przy realizacji inwestycji m.in.: budowę i przebudowę dróg, chodników i dróg rowerowych, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, ale także budowę poczekalni, stanowisk postojowych dla autobusów, miejsc parkingowych, powstanie stacji ładowania autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych, dostosowanie obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz integrację centrów przesiadkowych z różnymi środkami transportu.
Wszystkie koncepcje konsultowane
Miejski Zarząd Dróg i Mostów przed opracowaniem założeń projektowych do programu funkcjonalno-użytkowego oraz ogłoszeniem przetargu na „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn.: „Mobilna Metropolia – Budowa Centrów Przesiadkowych na terenie Gminy Bytom” skonsultował powstałe koncepcje z przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Tramwajów Śląskich oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Koncepcja budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu była również tematem warsztatów, w których udział wzięli studenci i nauczyciele akademiccy z Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Uniwersytetu Technicznego w czeskiej Ostrawie.
Bytomski projekt jednym z kluczowych w Metropolii
Bytomski projekt „Mobilna Metropolia – budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku, który w czerwcu 2023 uzyskał już pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027).
Realizacja projektu budowy centrów przesiadkowych, jak również budowa linii tramwajowych:
łączących ul. Powstańców Warszawskich – pl. Wolskiego – ul. Jagiellońskiej w Śródmieściu jest uzależniona od pozyskania przez Miasto Bytom oraz spółkę Tramwaje Śląskie dofinansowania zewnętrznego.