Oczekiwana modernizacja ul. Piekarskiej w Bytomiu wkrótce się rozpocznie. Spółka Tramwaje Śląskie, Bytom i Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne w środę 2 lutego podpisały umowy na realizację prac z firmą Eurovia Polska. Prace umożliwią wydłużenie linii 38 do pl. Sikorskiego, która po zakończeniu prac będzie naprzemiennie obsługiwana przez niskopodłogowy i zabytkowy tramwaj.
Przebudowa ulicy Piekarskiej to kolejna niezwykle ważna inwestycja w Bytomiu, w efekcie której ta część miasta zmieni się nie do poznania. W efekcie wspólnego postępowania przetargowego wyłoniony został jeden generalny wykonawca prac – firma Eurovia Polska. W środę 2 lutego strony podpisały umowy z generalnym wykonawcą. Zadanie realizowane będzie w trybie projektuj i buduj. Prace projektowe wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych powinny się zakończyć do 2 lipca. Następnie wykonawca przystąpi do realizacji robót, które powinny potrwać nie dłużej niż 12 miesięcy.
– To niezwykle ważna inwestycja, która przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i kierowców oraz komfortu podróży pasażerów tramwajów – mówił prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. – Modernizacja torowiska tramwajowego w ulicy Piekarskiej i wydłużenie linii nr 38 do placu Sikorskiego wpłyną też na lepsze skomunikowanie Śródmieścia Bytomia. Chcemy, aby po zakończeniu realizacji inwestycji linię 38 obsługiwały naprzemiennie nowy tramwaj niskopodłogowy i wagon zabytkowy.
– Unikatowy, niemal zabytkowy charakter ulicy Piekarskiej ma swój niezaprzeczalny urok, jednak pod pewnymi względami dzisiejszy układ komunikacyjny jest niewystarczający. Modernizacji poddane zostanie torowisko nie tylko w ulicy Piekarskiej, lecz także w części ulicy Sądowej, co pozwoli na wydłużenie trasy linii 38 do placu Sikorskiego. Mamy nadzieję, że linia 38 pozostanie jedną z wizytówek Bytomia, jednak już w nowym, ładniejszym i bardziej komfortowym wcieleniu – powiedział Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie. – Projekt ten jest potwierdzeniem, że we właściwy sposób realizujemy misję Eurovia – to już kolejne zadanie, wpływające na komfort życia i mobilność mieszkańców, które realizujemy wspólnie z Tramwajami Śląskimi. Jest to również szczególny projekt dla mnie, jako rodowitego bytomianina. I może zabrzmi to nieco nostalgicznie, ale spędziłem w tym mieście spory kawałek swojego życia i bardzo często korzystałem z linii, którą przyjdzie nam modernizować – mówił podczas podpisania umowy Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes Eurovia Polska.
Ulica Piekarska zostanie przebudowana na całej długości – od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Modernizacją objęte zostanie torowisko od przystanku Bytom Powstańców Śląskich wzdłuż ul. Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ul. Sądową i dalej wzdłuż ul. Sądowej do jej skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich, gdzie zaplanowano rozjazd torowy. To niespełna 2-kilometrowy fragment linii tramwajowej w całości wbudowanej w jezdnię.
Torowisko wykonane zostanie w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Na etapie prac ziemnych wykonane zostaną roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Zakres miejski inwestycji obejmie gruntowną przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Przebudowana ul. Piekarska ma być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się. Nowe perony będą peronami wyniesionymi – tak, aby ułatwić pasażerom łatwe wsiadanie do tramwaju, zwłaszcza historycznego wagonu typu N, który obok nowoczesnego tramwaju niskopodłogowego będzie nadal obsługiwał linię nr 38. Oprócz tego, przebudowane zostanie oświetlenie uliczne, powstanie jednokierunkowa ścieżka rowerowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Wrocławską do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego oraz uporządkowane będzie parkowanie wzdłuż całej ul. Piekarskiej. Między ul. Wrocławską a ul. Piłsudskiego ma zostać wykonany przy użyciu kostki ciętej, płomieniowanej z uwagi na reprezentacyjny charakter fragmentu ulicy. W zakresie BPK jest przebudowa sieci wodociągowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.