Zgodnie z obecnie obowiązującym harmonogramem prac Tramwajów Śląskich na przyszły rok przesunęła się przebudowa trasy tramwajowej w ul. Piekarskiej w Bytomiu, którą kursuje linia nr 38 – symbol miasta. Przetarg zapowiadany jest na I kwartał. Po remoncie nadal będą tu kursować historycznie eNki, choć naprzemiennie z nowymi, częściowo niskopodłogowymi tramwajami, które ma dostarczyć Modertrans.
Tramwaje Śląskie przygotowują się do przebudowy ul. Piekarskiej, po której kursuje wyjątkowa linia 38 – symbol Bytomia – obsługiwana eNką. Zakres prac przewiduje dobudowę drugiego toru na krańcach trasy. Pojawią się też dodatkowe rozjazdy na skrzyżowaniach ul. Piekarskiej i Sądowej, a także ul. Sądowej i ul. Powstańców Warszawskich. Więcej o zakresie pisaliśmy
tutaj. – Trwa weryfikacja merytoryczna dokumentacji projektowej przez pion techniczny spółki Tramwaje Śląskie. Projekt nie jest jeszcze przyjęty i nie wykluczone, że projektant będzie musiał wprowadzić poprawki – zastrzega Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich.
Pierwotnie Tramwaje Śląskie zapowiadały rozpoczęcie prac na ul. Piekarskiej na II kwartał 2018 r. Na razie jednak nie było nawet przetargu na wykonawcę prac. – Terminy, o których mówimy, były terminami wstępnymi, funkcjonującymi do połowy 2017 roku, wynikającymi z ówczesnego harmonogramu realizacji zadań w ramach projektu unijnego. Harmonogram zmienił się od tego czasu z różnych przyczyn –- m.in. ze względu na inne trwające inwestycje w centrum Bytomia oraz ze względu na plany budżetowe miasta Bytom i spółki Tramwaje Śląskie – mówi Andrzej Zowada.
Tramwaje Śląskie zapowiadają, że przetarg na wyłonienie wykonawcy robót zostanie ogłoszony w I kwartale 2019 r. Spółka zastrzega jednak, że nie musi być to termin ostateczny. – Zakładając, że postępowanie przetargowe przebiegnie bez zakłóceń i bez odwołań, prace rozpoczną się wiosną i przewidziane są na około 12 miesięcy – wskazuje Zowada. Prace, z uwagi na to, że na Piekarskiej znajduje się tylko jeden tor, wymuszą wstrzymanie ruchu. – Można się więc spodziewać, że wkrótce po przejęciu placu budowy wykonawca zawnioskuje o zawieszenie ruchu tramwajów – dodaje rzecznik.
Korzystanie z linii 38 będzie też wygodniejsze – zakłada docelowe zwiększenie obsady tej linii do 2 pociągów, przy czym jeden miałby nadal być obsługiwany zabytkowym wagonem typu N, a drugi pojazdem niskopodłogowym – wskazuje Zowada. W tym celu Modertrans
w ramach umowy na dziesięć nowych jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów ma dostarczyć dwa wagony w wersji dwukierunkowej.