Tramwaje Śląskie szykują nowy projekt unijny w ramach perspektywy 2021-27. Przy okazji zlecają wykonanie studium przedprojektowego dla nowej linii tramwajowej w Bytomiu do Miechowic, choć do ewentualnej realizacji trasy droga daleka.
Tramwaje docierały już w przeszłości do Miechowic – i dalej w kierunku Rokitnicy, Wieszowy i Stolarzowic. Ruch zawieszono w 1983 r. w związku z przebudową skrzyżowania kolejowo-drogowego w ciągu Wrocławskiej, a tramwaje skrócono do nowo wybudowanej pętli w rejonie ulicy Reja. Budowa nowych wiaduktów trwała ok. dekadę – pomimo wybudowania oddzielnego przęsła – niewykorzystanego po dziś dzień – tramwaje do 30-tysięcznej dzielnicy Miechowice nie wróciły.
Temat tramwaju do Miechowic co jakiś czas powraca. Teraz przy okazji nowego projektu unijnego Tramwajów Śląskich. Spółka zleca
wykonanie dokumentacji aplikacyjnej dla szeregu działań związanych z modernizacją torowisk, a także zakupem taboru i budową nowych tras w Katowicach i Sosnowcu. Przy okazji też Tramwaje Śląskie oczekują wykonania studium przedprojektowego dla nowej trasy w Bytomiu.
Tory miałyby prowadzić wzdłuż Wrocławskiej, Miechowickiej, Frenzla, Stolarzowickiej do pętli między Bławatkową a Felińskiego. W sumie to ok. 4 km torowiska. – Dla Miechowic głównym celem studium przedprojektowego jest potwierdzenie zasadności jego realizacji, jak również weryfikacja możliwości jego budowy w obecnych uwarunkowaniach terenowo-prawnych – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Wykonawca będzie musiał przeprowadzić inwentaryzację w terenie w zakresie stwierdzenia kolizji, a także analizy własnościową, środowiskową, zgodności z dokumentami planistycznymi. Jego zadaniem będzie również wykonanie analizy technicznej w zakresie możliwości budowy infrastruktury tramwajowej, określenie szacunkowych kosztów, opracowanie prognoz ruchu oraz analizy kosztów i korzyści.
Nie ma co jednak liczyć na rychłą realizację projektu. – Nowa trasa tramwajowa do Miechowic nie jest planowana do włączenia do nowego projektu unijnego – zaznacza Zowada. Studium przedprojektowe dla linii do Miechowic ma być gotowe do końca lutego 2025 r.