W Bytomiu w najbliższych latach mają funkcjonować cztery przystanki kolejowe, choć w planach jest budowa lub odbudowa dwóch kolejnych. Jednym z nich jest przystanek w dzielnicy Rozbark, który miałby powstać w ramach programu Kolej Plus. Kiedy może mieć to miejsce?
W Bytomiu powoli dobiega końca modernizacja linii kolejowej nr 131, co jest elementem dużego zadania obejmującego prace na odcinku od Nakła Śląskiego, przez Bytom do Chorzowa. W ramach prac na terenie Bytomia gruntowną przebudowę przechodzi główna stacja wraz z halą peronową, a także przystanki Bytom Karb i dawny Bytom Północny, który zmieni nazwę na Bytom Stroszek i zostanie przesunięty bliżej ulicy Strzelców Bytomskich, w celu jego lepszej integracji z tramwajami oraz autobusami. Pociągi mają wrócić na ten odcinek w grudniu tego roku.
Bytom z czterema przystankami. Kolej podstawą komunikacji w mieście
Jak mówił nam niedawno
wiceprezydent Bytomia Michał Bieda, kończąca się inwestycja sprawi, że kolej stanie się podstawą komunikacji w mieście, w czym ma pomóc również jeden z projektów realizowanych w ramach programu Kolej Plus dotyczący budowy nowego połączenia
kolejowego Bytomia z Rudą Śląską oraz Rudą Chebziem. W ramach tego zadania na terenie Bytomia powstanie zupełnie nowy przystanek kolejowy zlokalizowany w rejonie ulicy Zabrzańskiej.
Po zakończeniu obu inwestycji na terenie Bytomia będą więc funkcjonowały cztery przystanki kolejowe, z których skorzystają przyszli pasażerowie kolei metropolitalnej tworzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, o której więcej
tutaj. Jednocześnie nie są to jedyne przystanki, jakie znajdą się w planach inwestycyjnych czy to GZM czy PKP PLK.
Nowe przystanki dzięki Kolei Plus?
Przypomnijmy bowiem, że GZM zgłosiła do programu Kolej Plus
również budowę dwóch nowych przystanków - Bytom Osiedle Arki Bożka oraz Bytom Rozbark, mających znaleźć się na modernizowanym właśnie odcinku “węglówki”, czyli linii nr 131. Pierwszy z przystanków miałby zostać zlokalizowany w rejonie Zespołu Krajobrazowo Przyrodniczego “Żabie Doły”, natomiast drugi w rejonie ulicy Chorzowskiej.
Oba zadania znalazły się jednak tylko na liście rezerwowej rządowego programu i jak na razie nie zostały skierowane do realizacji.
Przedstawiciel GZM pytany o to, czy Metropolia dysponuje informacjami o możliwości realizacji obu przystanków w ramach Kolei Plus przypomina, że projekty punktowe w ramach centralnego programu mogą być realizowane pod warunkiem tego, że w jego budżecie pozostaną wolne środki po wykonaniu wszystkich zadań liniowych, k
tórych jak na razie jest 34 – Nie mamy obecnie ze strony PKP PLK żadnych informacji w tym zakresie. Podtrzymujemy natomiast gotowość do realizacji zgłoszonych przez nas projektów punktowych. Mamy zabezpieczone środki na wkład własny – przekazuje nam Michał Nowak, główny specjalista Wydział ds. PR i Mediów Własnych.
To samo pytanie zadaliśmy spółce PKP PLK.
– Obecnie nie jest planowane rozszerzenie Programu Kolej+ o kolejne inwestycje. Ewentualne podjęcie decyzji o kwalifikacji projektu z listy rezerwowej do dofinansowania w ramach tego programu jest uzależnione od dostępności środków finansowych. Budowa przystanków Bytom Rozbark oraz Bytom Arki Bożka byłaby możliwa w przypadku zwiększenia budżetu lub uzyskania oszczędności przetargowych na prowadzonych inwestycjach – napisała Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego spółki.
Jednocześnie Głowacka dodała, że aktualnie nie ma planów budowy obu przystanków z innych środków lub programów.
Przystanek na Rozbarku ważniejszy
W odpowiedzi na nasze pytania Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przyznaje też, że od początku zakładano, że docelowo powstanie tylko jeden z dwóch opisywanych przystanków. Dokładne analizy pozwoliły na wskazanie optymalnej lokalizacji, którą ma spełniać przystanek Rozbark – Obecnie opracowujemy
Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej (WSWKM), w którym do realizacji został wybrany przystanek Bytom Rozbark. Mamy zawarte porozumienie z PKP PLK w zakresie współpracy przy budowie Kolei Metropolitalnej. Po zakończeniu prac przy WSWKM będziemy szukać rozwiązań i sposobów, aby przystanek Bytom Rozbark powstał i w przyszłości funkcjonował na sieci tworzonej Kolei Metropolitalnej – tłumaczy Michał Nowak.
Koszt budowy nowego przystanku Rozbark, zgodnie z danymi ze studium wykonalności z 2021 roku, wynoszą około 18,73 mln złotych. Proces budowlany - ogłoszenie przetargu, wyłonienie wykonawcy oraz właściwe prace budowlane jest z kolei szacowany na okres pół roku.
Zgodnie ze wstępną koncepcją przystanek Rozbark miałby zostać ulokowany już za ulicą Chorzowską w kierunku wschodnim, w pobliżu ulicy Kopalnianej, a więc w oddaleniu od linii tramwajowej przechodzącej pod torami (aż prosiłoby się o wykonanie dwupoziomowego przystanku kolejowo-tramwajowego) oraz linii autobusowych trasowanych ulicą Chorzowską.
Przedstawiciel GZM pytany o to zagadnienie odpowiada, że lokalizacja to efekt szerokich analiz wykonanych przy tworzeniu Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego, które dodatkowo zostały skonsultowane z PKP PLK. Jednocześnie przystanek na Rozbarku ma być ważny z perspektywy przesiadek na tramwaj czy autobus i to mimo tego, że nie będzie ona najlepsza z możliwych.
Przystanki powstaną na linii, której modernizacja właśnie dobiega końca
Oba opisywane przystanki zaplanowano do budowy na linii kolejowej nr 131, której modernizacja właśnie dobiega końca, dlaczego więc nie udało się zbudować tych przystanków w ramach tej, kosztującej ponad miliard złotych, inwestycji?
– Modernizacja lk 131 jest realizowana przez spółkę PKP PLK, która zdecydowała o zakresie prac. Jako Metropolia nie mieliśmy na to wpływu, szczególnie że zakres prac był ustalany przed wyborem wariantów w ramach Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej – mówi przedstawiciel GZM.
Z kolei Katarzyna Głowacka z PKP PLK odpowiada, że studium wykonalności dla modernizacji linii nr 131, będące podstawą realizacji inwestycji, nie zawierało w sobie obu nowych przystanków, dlatego te nie znalazły się w zakresie kończących się właśnie robót.
Odbudowa przystanku Bobrek? Zdania są podzielone
Przy okazji opisywania dwóch nowych przystanków na terenie Bytomia zapytaliśmy GZM oraz PKP PLK o konieczność lub jej brak, odbudowy dawnego przystanku Bytom Bobrek, na linii z Bytomia do Gliwic przez Zabrze, na który pociąg
i pasażerskie wróciły w 2021 roku, po 8 latach przerwy. Przy reaktywacji połączeń nie zdecydowano się odbudować przystanku Bobrek, jednak czy GZM oraz PLK widzą taką potrzebę aktualnie, po prawie 3 latach od wznowienia kursów w relacji Gliwice – Bytom oraz w sytuacji, gdy blisko dawnej lokalizacji Bobrka zostanie zbudowany opisywany wcześniej przystanek na linii do Rudy Śląskiej?
– „Drugi” przystanek na Bobrku na linii 132, na wysokości ul. Konstytucji jest uwzględniony w docelowym wariancie Kolei Metropolitalnej, a jego powstanie zwiększyłoby dostępność przyszłej sieci, szczególnie dla mieszkańców dzielnic Karb i Bobrek – mówi Michał Nowak z GZM i dodaje, że GZM cały czas pokazuje, że chce rozwijać połączenia z Gliwic do Bytomia po liniach nr 132 oraz 147, dlatego współpracuje z władzami Zabrza przy budowie dwóch przystanków na terenie miasta -
Zabrze Maciejów i Zabrze Północ.
– Nawet po realizacji projektu liniowego „Kolej+” z Gliwic przez Rudę Śląską i Rudę Orzegów do Bytomia, połączenie tych miast liniami 147 i 132 będzie miało dla GZM potencjał do obsługi pociągami relacji Gliwice – Tarnowskie Góry lub Gliwice – Pyrzowice Lotnisko – kończy Michał Nowak.
Z kolei PKP PLK przekazały, że z perspektywy zarządcy infrastruktury odbudowa przystanku Bobrek nie wydaje się zasadna z racji jego oddalenia od siedzib i ciągów komunikacyjnych.
Na mapie widoczna lokalizacja dawnego przystanku Bobrek a także nasze zaznaczenie planowanego przystanku (kolor czarny) przystanku na nowej linii do Rudy Śląskiej. Mapa: OpenRailwayMap