Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

CAF dostarczy tramwaje do Tel Awiwu. Obsłużą fioletową linię

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
CAF dostarczy tramwaje do Tel Awiwu. Obsłużą fioletową linię
mat. CAF
NTA w Tel Awiwie rozstrzygnął przetarg na budowę linii tramwajowej i dostawę do jej obsługi tramwajów. Umowę otrzyma konsorcjum firm CAF i Shapir. Od 2011 roku miasto buduje nową sieć transportu publicznego w rejonie Gush Dan, którego istotną częścią będą trzy linie tramwajowe. To największy projekt transportowy, jakiego do tej pory podjęto się w Izraelu.

Projekt stworzenia sieci tramwajowej w izraelskiej metropolii na przestrzeni lat ulegał wielu zmianom. Pomijając historyczne starania o wprowadzenie tramwajów do miasta (najstarsze wzmianki na ten temat pochodzą z listopada 1892 r.), plan wprowadzenia komunikacji szynowej na ulice miasta zaczął nabierać realnych kształtów w 2006 r., kiedy to wybrano konsorcjum firm do budowy pierwszej linii tramwajowej (linia „czerwona”). W skład konsorcjum wchodził również niemiecki Siemens, który miał odpowiadać m.in. za dostawę pojazdów. Konkretnie zaplanowano tu tramwaje Siemens Avenio o długości ponad 70 m, co miało uczynić je najdłuższymi tramwajami na świecie. Umowę podpisano w lutym 2007 roku, a budowa miała się rozpocząć rok później. Konsorcjum popadło jednak w kłopoty finansowe i nawet ustępstwa ze strony zamawiającego nie doprowadziły do rozpoczęcia prac. Wszystko zakończyło się w 2009 roku, kiedy to izraelski rząd ogłosił, że wycofa się z umowy, jeśli do marca 2010 roku nie uda się znaleźć rozwiązania. Nie znaleziono.

Tel Awiw jednak nie zrezygnował z projektu. Państwo przejęło kontrolę nad całym projektem poprzez NTA Metropolitan Mass Transit System, przed którym postawiono zadanie zaplanowania całego systemu transportu publicznego w mieście. Oprócz głównej linii „czerwonej”, miała być ona rozbudowana trzy inne trasy – zieloną, fioletową i żółtą. Z tej ostatniej ostatecznie zrezygnowano. Zrezygnowano także z budowy większości linii autobusowych BRT, które ustąpiły liniom metra, ale te wciąż pozostają planami na papierze.

Budowę pierwszej linii – „czerwonej” – o długości 24 km (z czego 10 km ma być pod ziemią) i 34 przystanków rozpoczęto ostatecznie w 2011 r. Zakończenie tego zadania przewidywano w 2017 roku, jednak ze względu na opóźnienia, budowa trwa dalej. Dzisiaj szacuje się, że zakończenie miałoby nastąpić w listopadzie tego roku. Zamiast tramwajów do obsługi linii, które miał pierwotnie wyprodukować Siemens – w liczbie 90 sztuk – dostarczy ostatecznie Chiński CRRC. Jeszcze w lutym tego roku ma dotrzeć ostatni gotowy pojazd.

Teraz przyszedł czas na budowę linii „żółtej” oraz „zielonej”. Na wyniki obu przetargów trzeba było czekać od maja 2021 roku, a to za sprawą gróźb płynących ze strony Stanów Zjednoczonych. Otóż w postępowaniu przetargowym najtańszą ofertę także złożyła chińska firma z Chin – China Railway Construction Company. Ostatecznie Izrael zdecydował po myśli USA, że realizacją linii „fioletowej” do 2027 roku zajmie się konsorcjum firm CAF i izraelską firmę Shafir, zaś żółtej do 2026 – Alstom i izraelskie firmy Dan i Electra.

Firma CAF już pochwaliła się realizacją projektu „fioletowej” linii w dzielnicy Gush Dan w izraelskiej metropolii. Zadanie przewiduje zaprojektowanie, budowę i utrzymanie systemu tramwajowego przez 25 lat. Szacuje się, że wartość inwestycji przekroczy 1,015 mld euro, czyli ok. 4,6 mld zł. Linia ma mieć 27 kilometrów długości i 45 przystanków. Powstanie zajezdnia wraz z zapleczem technicznym.

Trasa rozpocznie bieg z dworca autobusowego Terminal 2000 w centrum Tel Awiwu (obok głównej stacji kolejowej miasta przez Arlozorov) i poprowadzi z centrum miasta na wschód. Końcowy odcinek linii rozgałęzi się w jedną stronę do Uniwersytetu Bar-Ilana oraz w drugą – do sąsiedniego miasta Jehud-Monosson.

CAF miałby dostarczyć 98 tramwajów z rodziny Urbos. Każdy będzie miał 35 metrów długości, na które złoży się pięć członów. W kontrakcie zawarta ma być możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 32 pojazdy. Zwycięskie konsorcjum będzie także odpowiedzialne za dostawę systemu sygnalizacji, zasilania, łączności a także utrzymania linii na okres 25 lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Komunikacja

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Przemysław Farsewicz 27 marca 2025

CAF dostarczy tramwaje do Tours

Przestrzeń

CAF dostarczy tramwaje do Tours

Farsewicz Przemysław 23 marca 2025

Hanower. Dopracowano szczegóły kolejki TW 4000

Komunikacja

Hanower. Dopracowano szczegóły kolejki TW 4000

Przemysław Farsewicz 01 marca 2025

Bolonia zamawia a Rzym domawia tramwaje Urbos od CAF-a

Komunikacja

Bolonia zamawia a Rzym domawia tramwaje Urbos od CAF-a

Przemysław Farsewicz 19 października 2024

Tel Awiw w końcu otwiera „metro”

Komunikacja

Tel Awiw w końcu otwiera „metro”

Mateusz Kieruzal 12 sierpnia 2023

Zobacz również:

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Komunikacja

Budapeszt. Na tory wyjeżdżają nowe tramwaje CAF

Przemysław Farsewicz 27 marca 2025

CAF dostarczy tramwaje do Tours

Przestrzeń

CAF dostarczy tramwaje do Tours

Farsewicz Przemysław 23 marca 2025

Hanower. Dopracowano szczegóły kolejki TW 4000

Komunikacja

Hanower. Dopracowano szczegóły kolejki TW 4000

Przemysław Farsewicz 01 marca 2025

Bolonia zamawia a Rzym domawia tramwaje Urbos od CAF-a

Komunikacja

Bolonia zamawia a Rzym domawia tramwaje Urbos od CAF-a

Przemysław Farsewicz 19 października 2024

Tel Awiw w końcu otwiera „metro”

Komunikacja

Tel Awiw w końcu otwiera „metro”

Mateusz Kieruzal 12 sierpnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij