Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Charków wznowi kursowanie komunikacji. Tramwaje wrócą, ale nie wszędzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Charków wznowi kursowanie komunikacji. Tramwaje wrócą, ale nie wszędzie
Fot. Rada Miasta Charkowa
Ukraińska kontrofensywa pozwala na powiew normalności w Charkowie. Drugie największe miasto Ukrainy, dotąd pod ciągłym ostrzałem, szykuje się do częściowego wznowienia komunikacji miejskiej od poniedziałku 16 maja. Wiadomo już, że na niektóre trasy tramwaje już nie wrócą (i wcale nie chodzi o odcinki zniszczone w wyniku działań wojennych), choć władze miasta podkreślają, że nie ma planów rezygnacji z tego środka transportu.

Metro po raz ostatni przewoziło pasażerów 24 lutego, na początku wojny. Tramwaje i trolejbusy wytrwały dłużej, do 28 lutego. Teraz Charków szykuje się do częściowego wznowienia kursowania komunikacji naziemnej.  – Dzięki naszej bohaterskiej armii i obronie terytorialnej sytuacja operacyjna wokół Charkowa znacząco poprawiła się. Już pięć dni żyjemy bez ostrzału. W związku z tym podjąłem decyzję o wznowieniu kursowania komunikacji naziemnej od poniedziałku 16 maja. Pozwoli to na uruchomienie gospodarki miasta, dojazd do pracy czy sklepów. Nasze służby pracują nad naprawą zasilania i sieci trakcyjnej tramwajów i trolejbusów  – poinformował w piątek 14 maja Igor Terechow, burmistrz Charkowa.

Jak dodał, w wyniku działań rosyjskiej armii Charków stracił ponad połowę taboru tramwajowego. Zniszczone zostało 35 km linii zasilających i sieci trakcyjnej.  – Dlatego też transport będzie pracował w ograniczonym zakresie: uruchomimy cztery linie tramwajowe i osiem linii trolejbusowych. Równocześnie będziemy odnawiać sieć trakcyjną i zniszczone podstacje. Z czasem będziemy zwiększać liczbę linii. W poniedziałek uruchomimy też 25 linii autobusowych – tak, by mieszkańcy mogli swobodnie przemieszczać się pomiędzy z dowolnymi miejscami w Charkowie – mówił Igor Terechow. Komunikacja będzie kursować od godz. 7 do 19, z uwzględnieniem godziny policyjnej. – Zdaję sobie sprawę, że z powodu wojny wielu mieszkańców straciło miejsce pracy. Przez pierwsze dwa tygodnie, do czasu ponownego uruchomienia gospodarki Charkowa, transport publiczny będzie bezpłatny – dodawał.

I tak wiadomo, że od poniedziałku 16 maja wyjadą trzy linie, a do 20 maja liczba ta wzrośnie do ośmiu (30 wozów w ruchu). Tramwaje będą wracać stopniowo od 21 maja (jedna linia) do 27 maja (będą kursować już cztery linie, 19 wozów w ruchu). Podano też trasy 24 linii autobusowych.


Czerwony – tramwaje, niebieski – trolejbusy, czarny – autobusy

Dłużej trzeba będzie poczekać na powrót metra, które wciąż służy jako schronienie – i dom – dla wielu mieszkańców.  – W najbliższym czasie zaczniemy przesiedlać mieszkańców z metra do hosteli i tymczasowych miejsc zakwaterowania, by przygotowywać kolej podziemną do wznowienia ruchu – mówił burmistrz. 

Emocje wzbudzała zwłaszcza kwestia powrotu tramwajów. – W naszej zajezdni ocalało 25% tramwajów. Mój dwuwagonowy skład pozostał nienaruszony i stoi zaparkowany na jednej z ulic. Chcę wrócić do pracy – mówiła kilka dni temu, podczas spotkania z burmistrzem, jedna z charkowskich motorycznych z zajezdni Sałtiwśke. – Te tramwaje, które ocalały, wypuścimy na ulice. Potem będziemy myśli kupić nowe. Wiadomo jednak, że trasy niektórych linii będziemy musieli zmienić – odpowiedział jej Terechow.

Tramwaje nie wrócą już na ul. Wesnina. Jeszcze przed wojną miasto miało zakusy na poszerzenie ulicy. Z planem tym „kolidowała” dwutorowa wydzielona linia tramwajowa. W obliczu oporu społecznego obiecywano pozostawienie jednak linii jednotorowej. Plan ten jest częściowo nieaktualny: ulica zostanie poszerzona, ale tramwaje zostaną usunięte z tego ciągu w całości. Prace rozbiórkowe już się rozpoczęły. – Prowadzę rozmowy z wieloma bankami czy miastami partnerskimi, które obiecały nam przekazać tramwaje. Nie chcę jednak, by przyjeżdżały do nas tramwaje, którym praktycznie skończył się założony okres eksploatacji. Jeżeli chodzi o ul. Wesnina, to tam puścimy elektrobusy. Dzisiaj koszt jednego tramwaju to 1-1,5 mln euro. Koszt elektrobusu to 250 tys. euro i mniej. Jak łatwo obliczyć: za jeden tramwaj można kupić cztery elektrobusy niemalże z taką samą pojemnością. Do tego otrzymujemy poszerzoną jezdnię, z wydzielonym pasem ruchu dla komunikacji w godzinach szczytu. To pozwoli nam rozwiązać problem korków- powiedział Terechow.


Na stacjach metra zorganizowano przestrzeń dla nauki dzieci, fot. Rada Miasta Charkowa

Linie trolejbusowe



Linie tramwajowe






Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Przestrzeń

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Wojna a energetyka: Nie ma odwrotu od „zielonego” kursu

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Prawo & Finanse

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2023

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Komunikacja

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Charków postawi przystanki-schrony

Przestrzeń

Charków postawi przystanki-schrony

Witold Urbanowicz 30 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Przestrzeń

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Wojna a energetyka: Nie ma odwrotu od „zielonego” kursu

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Prawo & Finanse

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2023

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Komunikacja

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Charków postawi przystanki-schrony

Przestrzeń

Charków postawi przystanki-schrony

Witold Urbanowicz 30 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5