Chełm rozpisał przetarg na modernizację obecnej zajezdni autobusowej Chełmskich Linii Autobusowych. W ramach prac rozebrane zostaną wszystkie budynki obecnej bazy, a w ich miejsce powstanie nowy warsztat, magazyny, obiekt biurowy oraz stanowiska do ładowania autobusów. Miasto realizuje zadanie z myślą o autobusach wodorowych, które zakupiło kilka miesięcy temu.
Chełm czeka na pierwsze autobusy wodorowe, które
zamówiono w ubiegłym roku. Przypomnijmy, że miasto zakupiło 26 autobusów zasilanych wodorem, które dostarczy konsorcjum Grupy Polsat Plus i ZE PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy. Realizacją zamówienia
były zainteresowane trzy podmioty, zwycięskie konsorcjum, a także Solaris oraz konsorcjum Arthur Bus i Bus Motor LCC. Ostatecznie Chełm zdecydował się na autobusy NesoBus.
Aby serwisować i utrzymywać autobusy wodorowe miasto musi dostosować do tego zajezdnię miejskiego przewoźnika - Chełmskich Linii Autobusowych. Właśnie ogłoszono przetarg na to zadanie. Miasto chciałoby dofinansować zadanie ze środków unijnych z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Inwestycja obejmie rozbiórkę wszystkich budynków wchodzących w skład obecnej bazy, a więc budynku myjni, warsztatu, budynku warsztatowo-biurowego oraz portierni. W ich miejsce powstaną nowe obiekty, a więc budynek biurowy z częścią socjalną, który ma pomieścić wszystkich pracowników Chełmskich Linii Autobusowych. Do tego zbudowany zostanie warsztat, a także budynek magazynowy. Wykonawca będzie musiał również zbudować wiatę nad stanowiskiem ładowania autobusów, mieszczącym dwa pojazdy.
Planowany, dwukondygnacyjny, niepodpiwniczony budynek przeznaczony dla pracowników biurowych będzie pełnił funkcję dyspozytorni pracowników i gości oraz budynku socjalnego dla kierowców autobusów. W części przeznaczonej dla kierowców zostało zaplanowane pomieszczenie socjalne dla kierowców z poczekalnią dla kierowców.
Budynek warsztaty ma być zdolny do wykonywanie prac obsługowo-naprawczych dla autobusów klasy M2 oraz M3 o długości do 12 metrów oraz szerokości 2,55 metra. Jak pisze zamawiający, w pomieszczeniach obiektu warsztatowego nie będą prowadzone prace związane z rozszczelnianiem instalacji zasilania wodorem oraz nie będą tam obsługiwane pojazdy zasilane LPG. Przewidziano pięć stanowisk do naprawy i serwisu autobusów, z czego trzy z nich będą wyposażone w kanał przeglądowy, natomiast dwa pozostałe będą stanowiskami płaskimi. Na stanowisku nr 4 przewidziano również montaż suwnicy o nośności 1,5 tony.
Osobne stanowisko zostanie przygotowane do wykonywania napraw pokolizyjnych. W ramach budowy warsztatu powstanie również myjnia typu portalowego. Kolejnym budynkiem będzie magazyn olejów, podzielony na dwie zasadnicze części, a więc część zawierającą świeże oleje i smary, natomiast w drugiej części będą przechowywane oleje zużyte.
Na stanowisku ładowania autobusów znajdzie się mobilna ładowarka o mocy 80 kW, umożliwiająca jednoczesne ładowanie jednego lub dwóch autobusów, odpowiednio mocą 80 oraz 40 kW. Przygotowano także wytyczenie 30 miejsc postojowych dla autobusów. Będą one parkowane skośnie.
Prace mają zostać wykonane w ciągu 19 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do 31 marca 2026 roku.