PKP SA przymierza się do przebudowy dworca oraz wprowadzenia zmian w otoczeniu obiektu. Natomiast realizowana jest modernizacja pobliskiego placu. Za ostatnią inwestycję odpowiada samorząd miasta Chełm.
Dworzec do przebudowy
Dworzec stacji Chełm został wybudowany w latach 60. ubiegłego wieku. w miejscu zniszczonego podczas II wojny światowej malowniczego obiektu. Na przełomie XX i XXI w. został zmodernizowany. Mimo to zarządca budynku przygotowuje się do przebudowy obiektu oraz wykonanie wykonania prac towarzyszących. - Zmiany będą dotyczyły również zagospodarowania działki, w planach jest m.in. rozbiórka wolnostojącego budynku administracyjnego, skrzyła B w budynku oraz budowa wiaty rowerowej przylegającej do dworca. Dworzec zostanie również dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - informuje „Rynek Kolejowy” Katarzyna Grzduk, Główny Specjalista Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji w Polskich Kolejach Państwowych S.A.
Jak ustalił lokalny tygodnik „Nowy Tydzień Chełmski” budynek zostanie doposażony w windę na piętro budynku, powstanie także klatka schodowa. Z myślą o Straży Ochrony Kolei i pracownikach spółek kolejowych odpowiednio urządzone zostaną pomieszczenia.
Jak podaje Katarzyna Grzduk, obecnie spółka jest na etapie końcowym „postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej w formule umowy ramowej”.
Plac dworcowy w przebudowie
W bezpośrednim sąsiedztwie omawianego obiektu trwa inwestycja miejska, polegająca na modernizacji placu dworcowego. Efektem prac budowlanych mają być nowe nawierzchnie jezdni i chroników. Wybudowane zostaną nowe parkingi, rowerzyści zyskają specjalną drogę. Plac oświetlany jest przez nowe latarnie, ustawione zostaną obiekty małej architektury. Przed budynkiem miała zostać wyeksponowana pomnikowa lokomotywa parowa Ol49-34.
Parowóz stanie obok dworca
Tak się jednak nie stanie. Jak poinformował „Dziennik Wschodni” zabytkowy pojazd nie będzie postawiony przed dworcem z powodu "veta" kolejarzy. Zaproponowana została jednak inna lokalizacja. Informacje te potwierdza przedstawicielka PKP S.A. - Spółka przedstawiła alternatywną lokalizację dla zabytkowej lokomotywy, ponieważ ta wskazana przez Miasto ograniczałaby dojazd do budynku dworca. To z kolei byłoby sprzeczne z obowiązującymi w PKP S.A. przepisami bezpieczeństwa nakładającymi na Spółkę obowiązek zapewnienia pełnej dostępności komunikacyjnej dla terenu i obiektów kolejowych.
Udzielająca informacji „Rynkowi Kolejowemu” nie precyzuje proponowanego miejsca ustawienia lokomotywy. Jak ustalił "Dziennik Wschodni" parowóz najprawdopodobniej zostanie ustawiony na prawo od dworca w miejscu, gdzie obecnie znajdują się kolejowe biurowce. Będzie ustawiony prostopadle do dworca.