Chełmskie Linie Autobusowe mocno odczuły kryzys spowodowany przez pandemię COVID-19. Spółka straciła prawie 50% pasażerów i wpływów z biletów, musiała też zmierzyć się z dodatkowymi kosztami. Władze miasta zapewniają jednak, że mimo trudnej sytuacji starają się brać pod uwagę potrzeby pasażerów.
W związku z odwołaniem lekcji w szkołach i wprowadzeniem zasad dystansu społecznego od marca ubiegłego roku przewoźnik musiał kilkakrotnie wprowadzać zmiany rozkładów jazdy, ograniczając kursowanie autobusów. Główną grupą pasażerów transportu zbiorowego w Chełmie są bowiem właśnie uczniowie. 1 września wprowadzono wprawdzie „szkolny” rozkład jazdy, jednak już 26 października, wobec ponownego wprowadzenia nauki zdalnej, konieczne stało się ponowne zmniejszenie liczby połączeń. – Wprowadzając ograniczenia w kursowaniu autobusów, spółka starała się zachować kompromis między potrzebami pasażerów a dostosowaniem rozkładu jazdy do obecnej sytuacji – zapewnia Dominik Gil z biura prasowego Urzędu Miasta Chełma.
Liczba przewiezionych pasażerów i wpływy ze sprzedaży biletów zmniejszyły się w niemal identycznym stopniu (odpowiednio: o ok. 49% i 48% w stosunku do roku 2019). W dodatku, mimo zmniejszenia pracy eksploatacyjnej, pojawiły się nowe wydatki. – CLA muszą radzić sobie z dodatkowymi kosztami – zwraca uwagę Gil. – Są to wydatki m. in. na ozonowanie taboru, środki ochrony osobistej czy montowanie dozowników z płynami dezynfekującymi – dodaje.
Oprócz tego 16 marca ubiegłego roku we wszystkich autobusach wydzielono strefy niedostępne dla pasażerów, obejmujące pierwsze drzwi wejściowe i otoczenie kabiny kierowcy. – W autobusach na bieżąco aktualizowana jest i podawana do wiadomości maksymalna liczba pasażerów, którzy mogą podróżować w jednym czasie danym pojazdem. Zgodnie z przepisami co drugie miejsce siedzące nie jest dostępne dla pasażerów (odpowiednie oznakowanie), a w pojazdach są ogłoszenia z piktogramem o obowiązku zasłaniania nosa i ust podczas korzystania z przejazdu autobusem – mówi nasz rozmówca.
Komunikacja miejska w 61-tysięcznym Chełmie składa się z 11 linii autobusowych. Niektóre z nich kursują obecnie w godzinach szczytu co pół godziny (poza szczytem – co godzinę), inne pojawiają się na przystankach jeszcze rzadziej. Skrajnym przykładem jest linia 5, której cały rozkład jazdy składa się z... dwóch kursów na dobę (porannego i wieczornego).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.