W stolicy chińskiego Syczuanu jeszcze w tym roku ma rozpocząć działanie nowatorski system kolei podwieszanej. Od innych rozwiązań tego typu odróżnia go zastosowanie napędu bateryjnego, a także konstrukcja toru. Kolej ma nie tylko zapewnić turystom dojazd do najważniejszych atrakcji miasta, ale też sama stanowić magnes dla odwiedzających.
Testy systemu rozpoczęły się w listopadzie roku 2016. Wagony jadące po opartym na dźwigarach podwieszanym torze przypominają nieco z wyglądu
wuppertalską Schwebebahn. Nazwany „koleją podniebną” system różni się jednak od niej wieloma rozwiązaniami szczegółowymi.
Najistotniejszym z nich wydaje się zasilanie: gondolowe wagony czerpią energię nie z szyny, lecz z zamontowanego na pokładzie pakietu baterii litowych. Jak tłumaczył w wywiadach dla chińskich mediów główny konstruktor Zhai Wanming, tak nietypowe rozwiązanie wynika z chęci uniknięcia problemów wynikających z transformowaniem wysokiego napięcia oraz przekazywaniem go między infrastrukturą liniową a pojazdem. Sama szyna ma przekrój uniemożliwiający – jak twierdzi konstruktor – wykolejenie.
Wnętrze wyprodukowanych przez Zhongtang Air Rail Technology wagonów zaaranżowano tak, jak w typowym pociągu metra lub kolei miejskiej. Pod ścianami ustawiono dwa podłużne rzędy siedzeń, przestrzeń w środku przeznaczono zaś dla pasażerów stojących. Pojemność pojedynczego składu wynosi 120 pasażerów (lub nieco mniej – w zależności od źródła). Pojazdy będą rozwijać prędkość rzędu 80 km/h. 11,5-kilometrowa trasa z czterema stacjami (budowa ma zakończyć się w tym roku) połączy węzły przesiadkowe kolei oraz metra z największymi miejskimi atrakcjami turystycznymi.
Również sposób zaprojektowania taboru wskazuje na to, że – oprócz pełnienia funkcji transportowej – nowa kolej ma być atrakcją samą w sobie. Pojazdy mają przezroczystą podłogę oraz przeważającą część powierzchni ścian. Stylizacja wagonów nawiązuje do pandy (w Chengdu działa baza hodowlana rzadkich gatunków zwierząt, w tym – pandy olbrzymiej).
Producent podkreśla ekologiczne walory nowego rozwiązania. Każdy z pojazdów, dzięki zastosowaniu włókien węglowych i kompozytów, waży – według jego informacji – zaledwie 2,5 tony, o pół tony mniej od standardowej masy tego typu pojazdów. Pozwala to zmniejszyć zużycie energii oraz wydłużyć żywotność pakietów bateryjnych. Same baterie mają być ładowane tylko energią ze źródeł odnawialnych.