Gdy wydawało się, że bezszynowy „tramwaj” pozostanie epizodyczną ciekawostką, to zaskakująco jednak koncept spotkał się z zainteresowaniem poza granicami Chin. Miasto Perth, na zachodnim brzegu Australii, rozpoczyna właśnie testy tego nietypowego środka transportu.
Do Perth, czyli czwartego największego australijskiego miasta w Australii, pod koniec września dotarł bezszynowy „tramwaj”. Przebył on długą drogę z Szanghaju w Chinach. Pojazd ma kształt nowoczesnego tramwaju, ale posiada gumowe koła autobusowe. Teraz do końca listopada będzie testowany w dzielnicy Stirling.
Miasto otrzymało ok. 2 mln dolarów australijskich od rządu australijskiego na przeprowadzenie badań i analiz korzyści płynących z technologii bezszynowych pojazdów. Perth jest zainteresowane wdrożeniem takiego rozwiązania na odcinku od stacji kolejowej Glendalough do plaży Scarborough – łącznie byłoby to 7 kilometrów. Zdaniem urzędników, bezszynowa technologia pozwoli zaoferować nowoczesny i zrównoważony transport, który będzie mniej uciążliwy oraz bardziej opłacalny w budowie przy jednoczesnym zachowaniu zalet lekkiej kolei.
Badania prowadzone są od 2021 roku przez ekspertów w dziedzinie transportu u inżynierii ruchu. Celem jest określenie optymalnej technologii pojazdów bezszynowych i wskazanie korzyści takiego rozwiązania. Za zgodą federalnego rządu, miasto otrzymało zielone światło do przetestowania pierwszego takiego „tramwaju”, za którego produkcję odpowiadają Chińczycy z CRRC. Przy projekcie współpracują także Shanghai Electric and Infrastructure Technology Solutions (ITSG) oraz Curtin University.
Ten 30-metrowy chiński „tramwaj” pokona trasę wzdłuż arterii Scarborough Beach Road. W tym czasie eksperci będą analizować, czy ta technologia będzie odpowiednia do obsługi planowanej 7-kilometrowej trasy na plażę Scarborough. Pojazd przy pomocy czujników będzie się poruszał przy pomocy cyfrowego toru. Ładowanie baterii będzie się odbywało podczas postojów na przystankach. Pojazd pomieści 150 pasażerów. W testach mogą brać udział wszyscy mieszkańcy.
– Mamy śmiałą wizję przekształcenia obszaru Stirling i arterii Scarborough Beach Road, a bezszynowy tramwaj CRRC to ostatni element układanki, który pomoże urzeczywistnić tę wizję – mówi Mark Irwin, burmistrz dzielnicy Stirling.
Lokalne władze wskazują na zalety takiego bezszynowego „tramwaju”. Pojazd zapewnia dostępność bezpośrednio z peronu dla osób na wózkach, a także z wózkami dziecięcymi i hulajnogami elektrycznymi. Nowy środek transportu ma lepiej połączyć miasto z turystycznym ośrodkiem jakim jest Scarborough Beach. Dzięki zerowej emisji bezszynowy „tramwaj” ma pomóc w odejściu od paliw kopalnych. – To nie autobus, to nie pociąg – to tramwaj! – piszą z zachwytem przedstawiciele Stirling. – Podczas jazdy jest prowadzony przez cyfrową szynę na którą składają się zamontowane w asfalcie balisy. Zapewnia to jakość jazdy podobną do pociągu – podkreślają urzędnicy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.