Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Chiński wirus pokazał związek smogu z samochodami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-03-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Chiński wirus pokazał związek smogu z samochodami
fot. NASA’s Earth Observatory
NASA i Europejska Agencja Kosmiczna zanotowały radykalny spadek poziomu dwutlenku azotu (NO2) – jednego z głównych składników smogu – nad Chinami. To pierwsze takie trwałe zjawisko zanotowane w tak krótkim czasie na tak dużym obszarze. Specjaliści z NASA twierdzą, że przynajmniej częściowo przyczyną są środki zapobiegawcze związane z koronawirusem. W tym przypadku to głównie ograniczenie podróży.

NO2 to specyficzny składnik smogu. To właśnie on nadaje chmurze nad miastem żółto-brunatny kolor. W przeciwieństwie do związków węgla i pyłów PM10 i PM2,5, które biorą się głównie z niskiej emisji, czyli w uproszczeniu, z palenia w piecach, NO2 jest produktem rur wydechowych samochodów, a w mniejszym stopniu jest zanieczyszczeniem przemysłowym.

Przyrządy do badania atmosfery zainstalowane na amerykańskim satelicie Aura i na europejskim satelicie Sentinel-5 od początku roku przekazują podobne dane. Mapy porównujące niebo nad Chinami w okresie 1-20 stycznia (czyli przed kwarantanną Wuhan) i 10-25 lutego (już w czasie kwarantanny) wskazują na radykalny, wcześniej nienotowany, spadek poziomu NO2.

Specjaliści z NASA wskazują, że spadek najpierw został zaobserwowany w pobliżu Wuhan, ale potem efekt „rozlał się” na cały kraj. To właśnie na przełomie stycznia i lutego Wuhan zostało de facto odcięte od świata i poddane ścisłej kwarantannie. Stanął wszelki transport, a zdjęcia i nagrania pokazują puste ulice.

Poziom NO2 nad Chinami przed wybuchem epidemii koronawirusa i w trakcie. źródło: NASA’s Earth Observatory

Przyczyny spadku są trzy. Po pierwsze w Chinach w od kilku lat wprowadzane są nowe przepisy środowiskowe mające pomóc w walce z zanieczyszczeniem powietrza. Dotyczą również transportu. Porównując mapy zanieczyszczeń ze stycznia tego i ubiegłego roku widać wyraźną poprawę. Po drugie, co roku spadek zanieczyszczeń ma miejsce w okolicy chińskiego Nowego Roku, który jest ruchomym świętem przypadającym na koniec stycznia lub początek lutego. Mieszkańcy Chin odwiedzają rodziny, ale gdy już są na miejscu, to świętują, a nie jeżdżą samochodami.

Porównanie smogu nad Wuhan w pierwszych tygodniach zeszłego i obecnego roku. Zanieczyszczenie jest niższe (efekt nowych regulacji), ale - co istotne - po Nowym Roku nie wróciło do poprzedniego poziomu. źródło: NASA's Earth Observatory

Tym jednak co każe ekspertom mówić o niespotykanym wcześniej efekcie jest fakt, że po tegorocznym Nowym Roku zanieczyszczenie utrzymuje się na minimalnym poziomie, choć zwykle w tym momencie wraca już do poziomu równie wysokiego, a nawet wyższego niż w styczniu. Spadek w okolicach świąt był w tym roku o 10-30 proc. większy niż zwykle i utrzymuje się do tej pory.

Specjaliści z NASA zajmujący się analizą jakości powietrza zwracają uwagę, że to pierwsze zjawisko tego rodzaju – nagłe, powiązane z konkretnym wydarzeniem i o zasięgu ogólnochińskim. Podobne obniżenie poziomu dwutlenku azotu było obserwowane po wystąpieniu światowego kryzysu finansowego w 2008 r., który dotknął też Chiny, ale wtedy zmiany zachodziły stopniowo. Radykalna poprawa jakości powietrza miała również miejsce latem 2008 r. w Pekinie, przy okazji igrzysk olimpijskich (władze znacząco zmniejszyły wtedy transport i emisję przemysłową), ale była ograniczona tylko do miasta i okolic i tuż po imprezie smog wrócił do wcześniejszego poziomu.

O czystym powietrzu, w tym o tym, że auta, nawet elektryczne, mogą też zwiększać smog z węgla, rozmawiano niedawno na III Kongresie Czystego Powietrza.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Komunikacja

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2021

Koronawirus: Polacy wrócą do samochodów?

Mobilność

Koronawirus: Polacy wrócą do samochodów?

Łukasz Malinowski 08 maja 2021

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Prawo & Finanse

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 29 kwietnia 2021

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Komunikacja

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2021

Koronawirus: Polacy wrócą do samochodów?

Mobilność

Koronawirus: Polacy wrócą do samochodów?

Łukasz Malinowski 08 maja 2021

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Prawo & Finanse

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 29 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5