Spółka joint venture Bombardiera i CRRC pozyskała pierwszy kontrakt na budowę systemu monorail w Chinach. Zamówienie obejmuje 46 pociągów z rodziny Bombardier Innovia Monorail 300 dla miasta Wuhu w prowincji Anhui. Wartość kontraktu to ok. 229 mln euro.
System kolei jednoszynowej ma składać się z dwóch linii. Pierwsza z nich, o długości 30 km, będzie liczyła 24 stacji. Druga w pierwszym etapie ma mieć 12 przystanków i 16,5 km długości. Obie trasy mają stać się komunikacyjnym szkieletem miasta. Zadaniem CRRC Puzhen Bombardier Transportation Systems Limited będzie zaprojektowanie, produkcja i dostawa 28 składów sześciowagonowych dla linii 1 oraz 18 złożonych z czterech wagonów dla linii 2. Uruchomienie systemu jest planowane na rok 2020.
– Jesteśmy przekonani, że monorail stanie się symbolem Wuhu, a w innych chińskich miastach powstanie w przyszłości więcej podobnych systemów Bombardiera. Jesteśmy dumni, że władze miasta Wuhu wybrały naszą ofertę dostarczenia elementów najnowocześniejszego w Chinach systemu monorail – mówi cytowany w komunikacie prasowym producenta Jianwei Zhang, prezes Bombardier China. Według prezesa kolej jednoszynowa jest środkiem transportu łączącym wiele zalet, z których najważniejsze to wydajność i niska szkodliwość dla środowiska. Ze względu na cenę monorail może być alternatywą dla systemów metra. Władze chińskiego miasta zdecydowały się na autonomiczny tryb jazdy – takie rozwiązanie ma umożliwić częste i niezawodne kursowanie, poprawić bezpieczeństwo, a także przyciągnąć większą liczbę pasażerów i poprawić opłacalność przedsięwzięcia.
Jak dodaje Zhang, głównym źródłem sukcesu Bombardiera było ponaddwudziestoletnie doświadczenie. Bombardier zajmuje się nie tylko dostawą, ale również utrzymywaniem systemów kolei jednoszynowej. – Wybór ten daje pewność, że Wuhu otrzyma niezawodny i „zielony” system transportowy, który będzie dobrze służył pasażerom – podsumowuje prezes.
Innovia Monorail 300 to najnowsze stadium ewolucji systemów kolei jednoszynowej Bombardiera. Są zaliczane do pojazdów średniej pojemności (odpowiednio wykorzystane, pozwalają na przewóz ponad 40 tysięcy osób w ciągu godziny w jednym kierunku). Prędkość maksymalna wynosi 80 km/h. Lekka konstrukcja pudła oraz innowacyjne rozwiązania techniczne pozwalają – według producenta – znacząco obniżyć zużycie energii w porównaniu z innymi tego typu systemami. Cechy charakterystyczne rodziny Innovia to futurystyczny wygląd, przestronne wnętrze oraz płynność jazdy, osiągnięta dzięki ogumionym kołom. Jednostki są dostosowane do potrzeb podróżnych o ograniczonej mobilności, poza tym układ siedzeń we wnętrzu może być modyfikowany w zależności od potrzeb użytkownika. Między wagonami zaprojektowano dostępne dla pasażerów przejścia, poprawiające bezpieczeństwo oraz usprawniające wymianę pasażerską. W ruchu lub w trakcie realizacji zamówień jest już ponad 500 jednostek tej rodziny.