Wokół chojnickiej stacji kolejowej miasto buduje multimodalny węzeł komunikacyjny. Ma to poprawić komfort i bezpieczeństwo korzystania z różnych form transportu. Z obiektu korzysta najważniejszy przewoźnik w tym rejonie – PKS Chojnice, a także PKS Bytów.
Najważniejszą inwestycją w autobusowy transport regionalny w rejonie Chojnic było w ostatnim czasie stworzenie węzła przesiadkowego przy chojnickim dworcu kolejowym. Choć już wcześniej przesiadka z pociągu na autobus nie wymagała pokonywania dużego dystansu, teraz ma być wygodniejsza i bezpieczniejsza – przekonuje lokalny samorząd. Jak poinformował chojnicki PKS, od chwili otwarcia jego autobusy korzystają z nowego obiektu, do którego można dojść tunelem pod torami kolejowymi z peronów tamtejszej stacji.
Opóźnienie inwestycji związane z przesunięciem terminów po stronie kolei
Pierwotnie nowy dworzec miał być gotowy we wrześniu 2020 r., ale miasto aneksowało umowę z wykonawcą i ten ostatecznie zakończył realizację zadania w sierpniu 2021 r. – Przedłużenie terminu wykonania robót było związane z przedłużającą się budową przejścia podziemnego przez inwestora PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Arseniusz Finster, burmistrz Chojnic. Zwraca też uwagę na konieczność dostosowania się do zmian wynikających z decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków dotyczącej obszaru wokół dworca kolejowego. Do lutego 2022 r. miasto czekało natomiast na wszelkie decyzje inspektoratów budowlanych.
Budowa dworca jest częścią szerszego projektu obejmującego różne elementy transportu publicznego na obszarze Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. Na nowe stanowiska wjeżdżają więc nie tylko autobusy regionalne PKS-ów z Chojnic i Bytowa, ale też te obsługujące komunikację miejską. Dawniej kursy regionalne przystawały na placu po przeciwnej stronie stacji kolejowej. Przestrzeń dzielili tam wszyscy uczestnicy ruchu: kierowcy dowożący pasażerów na dworzec samochodami osobowymi, taksówkarze, chcący pozostawić auto na parkingu itd. W opinii lokalnych władz układ ten był niefunkcjonalny i niebezpieczny, często dochodziło też do problemów z płynnością ruchu. – Poza tym sytuacja ta doprowadziła do silnego zdegradowania tego terenu – ocenia nasz rozmówca.
Przesiadka ma zająć kilka minut
Samorządowiec tłumaczy, że dzięki przeniesieniu dworca autobusowego, uporządkowaniu jego dawnego miejsca i przedłużeniu tunelu pod torami przesiadki stały się bezpieczniejsze i wygodniejsze, a przejście z peronu na stanowisko nadal zajmuje maksymalnie kilka minut. Koszt całego przedsięwzięcia liczony wraz z przebudową ulicy sąsiadującej z obiektem wyniósł 8 mln 850 tys. zł brutto. Spore środki wyłożono jednak także na infrastrukturę dla transportu indywidualnego. – Wybudowano parking przy ul. Towarowej za kwotę 2 mln 650 tys. zł brutto – wylicza burmistrz Chojnic.
Inwestycja była dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Dotacja pozwoliła na budowę sześciu stanowisk odjazdowych, dwóch wiat dla pasażerów komunikacji regionalnej i dalekobieżnej oraz jednej dla czekających na autobusy miejskie, postoju taksówek czy parkingu sąsiadującego z nowym obiektem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.