Chorzów z Tramwajami Śląskimi zleca wykonanie projektu przebudowy odcinka ul. Katowickiej wraz z odcinkiem torowiska przy Hucie Kościuszko. Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2019-2020. Przy okazji powstanie dokumentacja projektowa dla nowej trasy tramwajowej w ciągu Metalowców jako element rewitalizacji terenów po byłej hucie i przywracania połączenia szynowego Chorzowa i Siemianowic. – Termin budowy dalszej linii do Siemianowic nie jest znany – zaznacza jednak Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie wspólnie z Tramwajami Śląskimi ponawia przetarg na wykonanie projektu skomunikowania DK 79 z terenami przemysłowymi, poprzemysłowymi i inwestycyjnymi w rejonie ul. Metalowców i Krakusa wraz z przebudową układu torowego. Wszystkie projekty mają powstać najpóźniej do końca października 2018 r. Więcej o inwestycji pisaliśmy
tutaj, przy pierwszym przetargu.
Ciekawym elementem postępowania jest projekt budowy dwutorowej linii tramwajowej w ciągu ul. Metalowców do połączenia z ul. Kasprowicza. – Ze strony spółki Tramwaje Śląskie pomysł funkcjonuje od dobrych kilku lat. Pod koniec 2014 roku na zlecenie spółki niezależni eksperci z zakresu logistyki i transportu miejskiego dr Jakub Halor i dr Adam Molecki przygotowali Studium rozwojowe komunikacji tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, określające kierunki rozwoju komunikacji tramwajowej w perspektywie 15-20 lat po zakończeniu realizacji trwającego obecnie projektu inwestycyjnego. Strategiczne kierunki rozwoju podzielone zostały na trzy obszary. Pierwszym z nich jest budowa nowych tras tramwajowych obsługujących obszary zwartej zabudowy, obecnie pozbawione efektywnego transportu zbiorowego – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Jednym z proponowanych kierunków rozwoju była odbudowa połączenia Chorzowa z Siemianowicami Śląskimi, które wcześniej przebiegało od chorzowskiego rynku przez Kościuszki i ul. Siemianowicką.
Nowa linia wpisuje się w plany Chorzowa związane z projektem urbanistycznym w ramach rewitalizacjo terenu po Hucie Kościuszko. – Konieczne jest zapewnienie skutecznej komunikacji zbiorowej. Stąd pomysł na zaprojektowanie nowej linii tramwajowej w tym rejonie, gdyż będzie to znaczący generator ruchu – mówi Zowada.
Jak informują Tramwaje Śląskie, przebudowa ul. Katowickiej i trójkąta z wlotem w ul. Metalowców planowana jest do realizacji od IV kwartału 2019 r. do III kwartału 2020 r. w ramach II etapu projektu unijnego. Przetarg ma zostać ogłoszony w połowie 2019 r. Elementem inwestycji będzie jednak tylko fragment nowej linii na początkowym odcinku Metalowców, który będzie zakończony torem odstawczym. – Ma on w najbliższym czasie służyć jako miejsce do manewrowania tramwajami oraz miejsce postojowe, jak to ma miejsce obecnie – mówi Andrzej Zowada.
Termin realizacji dalszego odcinka linii nie jest znany. – Pozostała część linii tramwajowej obecnie ma zostać zaprojektowana, z opcją realizacji w sprzyjającym momencie. Docelowo nie przewidujemy zakończenia linii w rejonie skrzyżowania z ul. Kasprowicza, co może się nasuwać po zapoznaniu się z koncepcją będącą elementem specyfikacji przetargu. Linia ta ma biec dalej przez os. Węzłowiec i os. Młodych do pętli przy ul. Katowickiej w Siemianowicach Śląskich. Jej powstanie warunkowane jest decyzjami obu samorządów – Chorzowa i Siemianowic Śląskich – zaznacza rzecznik Tramwajów Śląskich.
Zasadniczym pytaniem są jednak koszty realizacji. – Nie wiemy, czy będzie jeszcze możliwość uzyskania dofinansowania środkami Unii Europejskiej w kolejnych latach po zakończeniu bieżącej perspektywy finansowej. Nie można jednak tego wykluczyć i jeśli tylko będzie taka możliwość, to zapewne będziemy chcieli z niej skorzystać. Jeśli takiej możliwości nie będzie, trudno w tej chwili wskazać jednoznacznie źródło finansowania – wyjaśnia Zowada.