Polska fabryka Alstom Konstal realizuje kontrakt na dostawę 69 pociągów dla stolicy Arabii Saudyjskiej, gdzie powstaje wielka, składająca się z sześciu linii sieć metra. W Chorzowie zaprezentowano dziś jeden z pięciu gotowych już składów.
Stolica królestwa Arabii Saudyjskiej - Rijad, realizuje ogromny projekt budowy systemu metra, obejmujący sześć linii. Jego realizacja została podzielona pomiędzy trzy międzynarodowe konsorcja. Alstom jest dostawcą 69 dwuwagonowych pociągów metra w ramach konsorcjum na budowę pod klucz linii 4 (żółtej), 5 (zielonej) i 6 (purpurowej), którego liderem jest FCC Construcción. Zakończenie dostaw planowane jest w 2018 roku.
Produkcja pociągów metra w ramach tego kontraktu została przekazane polskiej fabryce Alstom Konstal zlokalizowanej w Chorzowie. - Jesteśmy jedynym zakładem Alstomu na świecie, który posiada kompetencje potrzebne do realizacji tego projektu - tłumaczy Radosław Banach, dyrektor zarządzający i prezes Alstom Konstal. Chodzi przede wszystkim o aluminiową konstrukcję pudła. Jednak Konstal jest coraz ważniejszym centrum kompetencyjnym budowy pociągów metra w Alstomie - realizował już dostawy dla Budapesztu i Amsterdamu.
Wyprodukowali już pięć pociągówJak już informowaliśmy, w ubiegłym miesiącu pierwszy pociąg dla Rijadu opuścił fabrykę. Po przetransportowaniu do portu w Bremerhaven płynie obecnie do Arabii Saudyjskiej. Konstal ukończył już w sumie pięć pociągów. Dwa z nich znajdują się na torze testowym Alstomu we Francji, a kolejny przechodzi testy w komorze klimatycznej w Wiedniu. Sprawdzane jest tam funkcjonowanie podzespołów i klimatyzacji pociągu przy temperaturach rzędu 50 stopni Celsjusza. Kolejny, czyli piąty skład został zaprezentowany w Chorzowie gościom z Arabii oraz mediom.
Nieprzypadkowo skład jest bliźniaczo podobny do pociągu
zaprezentowanego w ubiegłym roku przez firmę Siemens. Zamawiający sam dostarczył wszystkim trzem producentom taboru (w dostawach bierze udział także Bombardier) dokładne specyfikacje dotyczące designu pociągów. We współpracy z nimi dostosowano szczegóły do wykorzystywanych przez producentów technologii.
Przełomowy projektW pociągu znajdziemy zatem trzy klasy, przedzielone szklanymi drzwiami, system informacji pasażerskiej, uchwyty w kształcie palm i półki bagażowe (dodatkowe półki zostaną umieszczone w pociągach linii, która obsłuży lotnisko). Pociągi są klimatyzowane i pozbawione pulpitu maszynisty - metro w Rijadzie będzie bowiem w pełni automatyczne.
- To przełomowy projekt dla naszej fabryki. To pewnego rodzaju test, który pozwolił nam stać się wiodącym zakładem przy realizacji kolejnych zleceń - na dostawę pociągów dla holenderskiego NS i składów metra dla Dubaju - mówi Banach. Ze względu na nakładanie się terminów dostaw, Alstom musi wybudować drugą linię produkcyjną w chorzowskim zakładzie. Oznacza to dalszy rozwój i wzrost zatrudnienia, które i tak w ciągu pięciu ostatnich lat wzrosło tu z 500 do 1100 osób.