Cieszyn rozpisał przetarg na wykonanie „zimnej repliki” wagonu tramwajowego, który zostanie ustawiony przy ul. Zamkowej 1. To jeden z elementów upamiętnienia komunikacji tramwajowej, która funkcjonowała tu do 1921 r.
Cieszyn analizował
możliwość przywrócenia działającego tramwaju jako atrakcji turystycznej, ale pomysł okazał się
zbyt drogi w realizacji. Stanęło więc na projekcie, który w symboliczny sposób upamiętni tramwaje. Te uruchomiono w 1911 r., a trasa miała 1793 m – łączyła dworzec w Czeskim Cieszynie ze starym miastem. Komunikacja szynowa przestała funkcjonować w 1921 r. – do podziału Śląska Cieszyńskiego, gdy granica na Olzie praktycznie utrudniła funkcjonowanie tramwaju.
Celem obecnie realizowanego projektu jest stworzenie transgranicznego produktu turystycznego inspirowanego historią dawnego tramwaju. Jego elementem jest oznaczenie trasy za pomocą szyny i metalowych kostek, przebiegającej od przystanku przy ul. Wyższa Brama w Cieszynie, przez Górny Rynek, Rynek, ul. Głęboką, Zamkową do Mostu Przyjaźni i dalej obecną ulicą Hlavni i Nádražní do dworca kolejowego Český Těšín. Założono modernizację i przebudowę ul. Głębokiej, ul. Zamkowej, Rynku i Wyższej Bramy. Wyznaczonych zostanie 11 przystanków multimedialnych – „rodzaju aplikacji w technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) dla korzystających z urządzeń mobilnych”. Utworzone zostanie transgraniczne centrum informacji turystycznej przy moście Przyjaźni.
Elementem projektu jest też replika tramwaju. Cieszyńskie pojazdy były dwukierunkowe, posiadały odbierak lirowy. Podwozie było dwuosiowe ze składanymi kratami ochronnymi, karoseria zawieszona na resorach piórowych miała półzamknięte platformy (pomosty), na których było ok. 12 miejsc stojących. Wejścia zamykały kratowe drzwi. Pomosty wyłożone były drewnem, elementy wyposażenia motorniczego mosiężne. Skrzynia wagonu była drewniana, do połowy wysokości obita blachą, dach płócienny. Wagony były pomalowane na czerwono i biało (dolna część wagonu na czerwono, od linii okien na biało), dach i podwozie były jasnoszare. Pośrodku prostej części ścian bocznych na panelu obwiedzionym ozdobną linią umieszczono herb miasta. Przedział pasażerski zamykany był drewnianymi drzwiami. Po bokach zainstalowano po 4 nierównej wielkości okna (zewnętrzne węższe, 2 środkowe szersze); nad każdym z nich znajdowało się jedno (dla węższych) lub dwa okna wentylacyjne. Wewnątrz wagonu nad oknami znajdowała się linka do powiadamiania motorniczego. Układ siedzeń w przedziale (ławki drewniane, bez pochwytów, ze słupkami) był poprzeczny 2+1, razem 18 miejsc.
Jak podaje Cieszyn, replika ma być możliwie najwierniejszą kopią oryginału. Wszystkie elementy widoczne muszą być wykonane przy zastosowaniu materiałów oryginału lub materiałów nieodbiegających wyglądem od prawdziwego wozu. Natomiast elementy niewidoczne mogą być wykonane techniką i przy zastosowaniu materiałów innych niż oryginalne ale takich, które spełniają funkcje oryginalnych. Zamawiający dopuszcza niewykonanie tych elementów, które – pomimo tego, że występowały w oryginalnym wagonie – były niewidoczne, a brak ich wykonania nie wpłynie na walory estetyczne, konstrukcyjne, użytkowe, bezpieczeństwa. Replika nie będzie wyposażona w silniki czy hamulce, co oznacza, że elementy jezdnie powinny być odtworzone tylko w przypadku elementów najbardziej widocznych (np. koła, maźnice, elementy zabezpieczające wpadnięcie pod tramwaj) natomiast elementy znajdujące się głębiej mogą być np. wytłoczone z blachy, odlane w całości lub wykonane jeszcze inną, tańszą techniką przy zachowaniu max. wiernego wyglądu i zachowujące wymiary oryginału). Ponadto tramwaj ma być wyposażony w dwa monitory, monitoring, grzejniki elektryczne. Na pomostach zastosowana ma być deska kompozytowa lub drewno egzotyczne.
Termin składania ofert mija 7 listopada. O wyborze zdecydują cena (70%), gwarancja (20%) oraz skrócenie terminu realizacji (10%). Zamówienie ma zostać wykonane do końca września 2023 r. Projekt „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki” jest dofinansowany w ramach transgranicznego projektu unijnego. Całkowita jego wartość to 4,888 mln euro.